Z dniem 17 lutego 2024 roku wszedł w życie Akt o Usługach Cyfrowych, czyli tzw. Konstytucja Internetu. Przepisy wyznaczają nowe ramy dla działalności dostawców usług cyfrowych na terenie Unii Europejskiej, respektując bezpieczeństwo użytkowników, ochronę praw podstawowych oraz przejrzystość funkcjonowania platform internetowych.

Czym jest Konstytucja Internetu?

Akt o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act) to unijne rozporządzenie. Ma ono zastosowanie do usług pośrednich oferowanych usługobiorcom mającym siedzibę lub znajdującym się w Unii Europejskiej, niezależnie od miejsca siedziby usługodawcy.

Kogo dotyczy Konstytucja Internetu?

Konstytucja Internetu dotyczy głównie dostawców usług pośrednich i platform internetowych (platform sprzedażowych, portali społecznościowych, platform wymiany treści, sklepów z aplikacjami, internetowych platform turystycznych i noclegowych).

Przepisom nie podlegają natomiast małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i osiągają roczny obrót poniżej 10 mln euro.

Jakie zmiany wprowadza Konstytucja Internetu?

Zgodnie z Konstytucją Internetu, każda reklama prezentowana na platformie internetowej musi być oznaczona w sposób, który pozwoli odbiorcy jednoznacznie stwierdzić:

  • czy dany przekaz jest reklamą,
  • jaki podmiot reprezentuje przekaz reklamowy,
  • kto zapłacił za przekaz reklamowy.

Przepisy zakazują również publikowania targetowanych treści reklamowych opartych o profilowanie danych wrażliwych i danych osób małoletnich. Do określenia grupy docelowej nie będzie można przetwarzać informacji, które:

  • ujawniają poglądy polityczne, religijne czy światopoglądowe,
  • dotyczą zdrowia lub sfery seksualnej.

Konstytucja Internetu odnosi się również do moderowania komentarzy i opinii na portalach informacyjnych oraz w sklepach internetowych, których klienci zostawiają opinię o produktach. Usługodawcy internetowi muszą mieć przejrzysty regulamin monitorowania tych wpisów, w tym jasny mechanizm zgłaszania bezprawnych treści i rozpatrywania wniosków. Usunięcie wpisu wymaga uzasadnienia, jak również ścieżki odwoławczej od takiej decyzji.

Przepisy wprowadzają również instytucję tzw. regulatora Internetu, który zostanie ustanowiony specjalną ustawą. Będzie on miał możliwość nakładania wysokich kar, gdy pośrednicy internetowi nie będą realizować swoich obowiązków.