statystyki

Smartfony wymykają się operatorom. Sklepy sprzedają więcej

autor: Małgorzata Kwiatkowska, Patrycja Otto02.02.2016, 07:44; Aktualizacja: 02.02.2016, 11:38
smartfony

W 2015 r. 30 proc. smartfonów w Polsce producenci sprzedali sklepom, a nie operatorom. Dla porównania w 2012 r. odsetek ten stanowił 10 proc. – wynika z danych firmy analitycznej IDC.źródło: ShutterStock

2015 był kolejnym rokiem wzrostu popytu na smartfony ze strony sklepów

W 2015 r. 30 proc. smartfonów w Polsce producenci sprzedali sklepom, a nie operatorom. Dla porównania w 2012 r. odsetek ten stanowił 10 proc. – wynika z danych firmy analitycznej IDC. Trend jest jeszcze wyraźniejszy, jeśli spojrzeć na to zjawisko oczyma klientów. – W handlu detalicznym klienci kupują tą drogą już 40 proc. sprzedanych na rynku smartfonów – komentuje Sławomir Stanik, szef Asusa na Polskę, powołując się na dane GfK Polonia. W skali roku daje to kilka milionów sztuk.

Jak prognozują analitycy, w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat poza sieciami operatorów komórkowych może być sprzedawana już połowa smartfonów. To oznacza, że ten segment rynku czeka taka sama przyszłość, jak klasyczne telefony komórkowe. W 2015 r. do sklepów trafiło już 60 proc. ogółu sprzedaży producentów.

Ucieczka klientów do sklepów wynika z kilku powodów. Konrad Księżopolski z Haitong Banku wskazuje m.in. na rosnącą sprzedaż numerów i kart SIM bez telefonów. – Operatorzy, którzy wcześniej skupiali się na sprzedaży abonamentów i kart SIM z telefonami, jakiś czas temu uzupełnili ofertę o ten element ze względu na rosnącą konkurencję i zmianę oczekiwań klientów, którzy zaczęli poszukiwać telefonów m.in. na rynku wtórnym – tłumaczy. Jakub Viscardi z DM BOŚ podkreśla, że taka opcja pozwala na ograniczenie kosztów związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych.

– Ta tendencja w ciągu ostatnich dwóch lat była szczególnie widoczna w firmach, które tnąc koszty, zaczęły rezygnować z odnawiania umów lub zawierania nowych z opcją jednoczesnego zakupu telefonów – dodaje analityk DM BOŚ. Według Viscardiego mimo działań, które podejmują najwięksi operatorzy, jak sprzedaż sprzętu na raty, w dłuższej perspektywie nie ma co liczyć na to, że liczba sprzedawanych przez nich telefonów będzie rosła. Będzie to m.in. efekt sytuacji na rynku smartfonów. – W tym segmencie rynek jest już mocno nasycony. Odnawialność tego typu aparatów będzie zatem coraz mniejsza – ocenia Jakub Viscardi.

Specjaliści wskazują także na efekty zmian w księgowaniu sprzedaży telefonów przez operatorów. – Obecnie promują oni sprzedaż telefonu na raty zamiast wliczania go w abonament, co jest zabiegiem księgowym mającym na celu wykazanie większego zysku. Powoduje to, że konsumenci porównują ceny telefonów w innych kanałach sprzedaży i kupują go tam, gdzie jest tańszy. Przyczynia się to do wzrostu sprzedaży telefonów poza punktami należącymi do operatorów – dodaje ekspert IDC Marek Kujda.


Pozostało jeszcze 61% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (4)

  • nitka(2016-02-03 08:48) Zgłoś naruszenie 60

    Branie telefonu u operatora w ogóle się nie kalkuluje. Biorąc niższy abonament bez aparatu, a nadwyżkę przeznaczając na raty za telefon w zwykłym sklepie i tak wychodzi się na plus. Gdyby operatorzy ruszyli głową i obniżyli absurdalne ceny, byłoby odwrotnie. Ale to PL, w innych krajach telefon faktycznie przyciąga klienta.

    Odpowiedz
  • Nie frajer(2016-02-03 16:04) Zgłoś naruszenie 30

    Popieram Nitkę. Od 5 lat mam abonament w śmiesznej cenie 12,30 PLN u wiodącego operatora a w międzyczasie zmieniłem telefon już 3 razy. Branie telefonu nawet tego z wysokiej półki wraz z abonamentem to zwykłe frajerstwo. Pozdrawiam rozważnych.

    Odpowiedz
  • SG0(2016-02-04 13:09) Zgłoś naruszenie 00

    Najlepszym przykładem strat "na aparacie telefonicznym" są abonamenty Orangutana.

    Odpowiedz
  • LG G4(2016-02-03 18:33) Zgłoś naruszenie 00

    Nie jest to regułą. Dostałem bardzo dobry telefon na warunkach nie do odrzucenia przy zmianie operatora po negocjacjach i bez pośpiechu. Nie czuję się frajerem. Jedyny minus to brak automatycznej aktualizacji brandowanego androida do nowszej wersji. Ale da się z tym żyć. Z moim abonamentem wyszedłem lepiej, niż przy zakupie tego samego (flagowego) smartfona w sklepie.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane