Skoda Enyaq Coupe iV jest dostępna jako elegancki samochód elektryczny oraz sportowy wariant RS. Nowy model pod opływowym nadwoziem skrywa mnóstwo miejsca, pojemny bagażnik, a nawet dwa silniki elektryczne oraz napęd 4x4. Akumulator zapewnia zasięg przekraczający 550 km. I to nie koniec niespodzianek...

Skoda Enyaq Coupe iV to nowy pomysł czeskiej marki na najładniejszy samochód elektryczny. Na szeroko rozstawionych 20-calowych kołach odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie. Wypełniając całe miejsce parkingowe, wśród innych samochodów wygląda, jakby przeskoczyła o dwie klasy wyżej. Projektanci duży nacisk położyli na sportowy sznyt i dopracowanie aerodynamiki. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu eleganckiej, opływowej sylwetki. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg podczas szybkiej jazdy jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Enyaq Coupe iV ma znacznie łatwiej – jego świetny współczynnik oporu powietrza Cd wynosi tylko 0,234.
Enyaq Coupe iV od klasycznego SUV-a różni się też bardziej agresywnym zderzakiem i bocznymi progami w kolorze nadwozia. Na świat patrzy przez matrycowe reflektory Full LED Matrix, które witają efektowną animacją. Pojedynczy moduł lamp ma 24 diody sterowane indywidualnie, dzięki temu światła drogowe mogą być włączone przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na przedniej szybie wykryje nadjeżdżające pojazdy oraz odbijające światło osoby i obiekty, a inteligentna technologia automatycznie wyłączy poszczególne segmenty wiązki światła, zapewniając jednocześnie dobrze oświetloną trasę. Dodatkowo nowe coupe błyszczy i świeci. Wszystko przez 131 diod podświetlających cały przedni pas między reflektorami – ten efektowny detal styliści nazwali Crystal Face. Z kolei Enyaq Coupe Sportline oraz RS z seryjnymi reflektorami Full LED Matrix wyglądają jeszcze ostrzej. Listwy boczne na przednim zderzaku mają kształt litery C w modelu Sportline, a w RS tworzą literę E. Wyposażone standardowo w sportowe zawieszenie są o 15 mm niższe z przodu i 10 mm z tyłu.
Wnętrze również zaskakuje udogodnieniami. Przytulnie wykończone miejsce kierowcy rozpieszcza ergonomią uzupełnioną dodatkami premium. Standard to 13-calowy centralny ekran intuicyjnie rozbudowanej stacji multimedialnej i 5,3-calowy cyfrowy kokpit. Komfort prowadzenia podnosi wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, wówczas wskazówki nawigacji są nakładane na widok drogi za szybą. Sprawdzają się super! Poza tym wszystkie wersje wyposażono w dwustrefową klimatyzację Climatronic czy wielofunkcyjną kierownicę z manetkami do regulacji stopnia rekuperacji. Mimo wcześniej opadającego dachu przestronność kabiny jest bardziej niż satysfakcjonująca. Z tyłu prześwit między głową pasażera a sufitem dorównuje temu w Octavii kombi – miejsca z powodzeniem wystarczy osobom o wzroście ok. 190 cm. Przyczynia się do tego seryjny panoramiczny czarny szklany dach. Bagażnik eleganckiego coupe również nie zmusza do wyrzeczeń – zapewnia 570 l pojemności wobec 585 l, które oferuje klasyczny Enyaq. Funkcjonalność podnoszą schowki, pojemnik na przewody oraz solidne haki na torby z zakupami.
Nowa Skoda Enyaq Coupe iV w Polsce jest dostępna z akumulatorem o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) w trzech wariantach mocy. Każda wersja wyróżnia się niskim zużyciem energii, a to w dużej mierze zasługa doskonałej aerodynamiki. Tylnonapędowy Enyaq Coupe iV 80 zapewni nawet 552 km zasięgu. W przypadku tego modelu producent postawił na silnik elektryczny o mocy 204 KM (310 Nm). Sprint od zera do 100 km zajmie 8,7 s.
Skoda Enyaq Coupe iV 80x to już SUV z napędem 4x4. Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny, a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną. Taki duet dostarcza pod nogę 265 KM i 425 Nm! Od 0 do 100 km/h nowy SUV coupe przyspiesza w 6,9 s. Akumulator dostarczy prądu na przejechanie ok. 522 km.
Wreszcie królową gamy jest Skoda Enyaq Coupe RS iV. To nie tylko najmocniejszy model elektryczny, lecz także najmocniejszy samochód czeskiej marki. Auto wyposażono w akumulator 77 kWh netto i dwa silniki elektryczne, a co za tym idzie – napęd na wszystkie koła. Enyaq Coupe RS iV zapewnia niemal 300 KM mocy systemowej (299 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 460 Nm. W rezultacie pierwszy całkowicie elektryczny model RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s. Zmodyfikowane podwozie w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości to gwarancja zwinnego i precyzyjnego prowadzenia. Prędkość maksymalna to 180 km/h, czyli o 20 km/h więcej niż jakikolwiek inny wariant nowego coupe. To wszystko przy zasięgu 522 km.
Enyaq Coupe iV oferuje szybkie ładowanie prądem stałym DC o mocy do 135 kW – wówczas uzupełnienie energii w akumulatorze od 5 do 80 proc. pojemności trwa tylko 36 min. W domowych warunkach ładowanie do pełna prądem zmiennym AC z mocą do 11 kW potrwa ok. 8 godz.
Jednak nie tylko zgrabniejsza karoseria zdobi elektryczną nowość Skody. Enyaq Coupe debiutuje z najnowszym oprogramowaniem ME 3. Soft poprawia zarządzanie akumulatorem oraz zwiększa wydajność i żywotność, inicjując kontrolę temperatury przy niższych wartościach niż wcześniej i nie tylko włączając go i wyłączając, ale stale monitorując i regulując. Stąd bateria szybciej osiąga idealne „okno temperatury”. Zapewnia to zoptymalizowaną moc wyjściową i rekuperację. Oprogramowanie ME 3 oferuje również ulepszony planer trasy z wieloma przystankami i nowy system asystujący Travel Assist 2.5. Ucieszy również asystent zautomatyzowanego parkowania Park Assist z funkcją Trained Parking, który zapamiętuje drogę do często używanego miejsca parkingowego i potrafi ją samodzielnie powtórzyć, wstawiając tam samochód samodzielnie.

Materiał powstał przy współpracy ze Skoda Auto Polska