statystyki

Czy sztuczna inteligencja rozwija się zbyt wolno

autor: Lucas Van Der Velde13.03.2020, 20:00
sztuczna inteligencja

sztuczna inteligencjaźródło: ShutterStock

Minęło 9 lat od jednego z największych triumfów sztucznej inteligencji: 14 stycznia 2011 r. superkomputer Watson zwyciężył w telewizyjnym teleturnieju „Jeopardy!” (w Polsce „Va banque”) – jego uczestnicy muszą formułować pytania do podanych w formie zdań oznajmujących odpowiedzi.

Chociaż liczba maszyn wygrywających z ludźmi rośnie, zwycięstwo w „Jeopardy!” było wyjątkowe. Bo postawienie odpowiedniego pytania wymagało od Watsona m.in. rozumienia języka, znajomości kultury i skrótów myślowych. Te umiejętności pozostawały dotąd poza zasięgiem automatów, które dysponowały jedynie wielką mocą obliczeniową.

Po wygranej w „Jeopardy!” Watson zaczął „studia” medyczne na Uniwersytecie Columbia i Uniwersytecie Maryland – i niecałą dekadę później, wraz z rozwojem technologii, komputery stały się skuteczniejsze od ludzi w diagnozowaniu raka piersi ze zdjęć mammograficznych. Dotąd przyjmowano, że do prawidłowego badania niezbędne są doświadczenie i intuicja, tymczasem okazało się, że sztuczna inteligencja (AI, Artificial Intelligence) – wsparta uczeniem maszynowym, ogromnym zasobem zdjęć oraz historii chorych – rozpoznaje nowotwory na wcześniejszym etapie niż lekarze i rzadziej klasyfikuje je jako zmiany niezłośliwe.

Czy ten niesamowity postęp poprawia sytuację pacjentów? Jeśli przyjąć, że sztuczna inteligencja przenika do medycyny, powinno się to przejawiać w innej treści ogłoszeń o pracę – oferty wyszczególniają przecież oczekiwane umiejętności i przyszłe obowiązki. Anonse, które zawierają terminy, jak uczenie maszynowe czy sieci neuronowe, można uznać za związane z AI – a więc śledząc ogłoszenia, da się ocenić, czy i w jakim stopniu sztuczna inteligencja zadomowiła się w konkretnych zawodach i branżach. Takie podejście zastosowali Daron Acemoğlu, David Autor, Jonathon Hazell (wszyscy z Massachusetts Institute of Technology) oraz Pascual Restrepo (Boston College).


Pozostało jeszcze 72% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane