Ponad 90% z 4162 respondentów świątecznej sondy serwisu przyznało, iż aktywnie korzysta z urządzeń mobilnych w przygotowaniu do Bożego Narodzenia. Najczęściej do wyszukiwania: przepisów kulinarnych (27%), inspiracji na ozdoby świąteczne i dekoracje domu (24%), do wyszukiwania życzeń świątecznych i kolęd (20%) oraz do ściągania muzyki i przydatnych w okresie świątecznym aplikacji (5%).
Według 19% zapytanych Polaków, urządzenia mobilne są wręcz niezastąpione i bez nich nie byłoby Świąt. Ponad 37% respondentów deklaruje, że takie urządzenia często przydają się w okresie przygotowania do grudniowych świąt.
Media społecznościowe zdominowały również same święta, ponieważ pozwalają być w stałym kontakcie ze znajomymi i mieć natychmiastowy dostęp do informacji. Coraz częściej zamiast przeżywać wyjątkowy czas z rodziną, dokumentujemy przebieg świąt udostępniając zdjęcia i posty w social mediach przyjaciołom. Jesteśmy z bliskimi, siedzimy przy jednym stole, ale jednocześnie jesteśmy w innej rzeczywistości, którą zapewniają nam smartfony. Jak wynika z badania serwisu, na portalach społecznościowych nie tylko relacjonujemy przebieg świąt, ale również za ich pośrednictwem składamy sobie życzenia – 27% wskazań. Kolejnych 19% wskazało na wiadomość sms i 16% na rozmowę telefoniczną, a łącznie 13% na korzystanie z maila i kartek elektronicznych. Do osobistego składania życzeń przyznało się 21% osób.
Istotną zmianą w zwyczajach Polaków jest również forma kontaktowania się podczas Świąt z rodziną mieszkającą poza granicami kraju. Ponad 37% respondentów używa do tego mediów społecznościowych, 25% Skype’a, a 18% darmowych aplikacji na telefonie, czyli większość preferuje korzystanie z rozwiązań umożliwiających kontakt internetowy oraz rozmowy wideo. Tylko 7% potwierdza, że prowadzi z rodziną w okresie świątecznym tradycyjne rozmowy przez telefon.
Zmienia się również podejście Polaków do obdarowywania bliskich i sposób poszukiwania świątecznych inspiracji prezentowych. Ponad 40% respondentów podkreśliła, że czerpie pomysły na prezenty świąteczne przede wszystkim z Internetu, 27% od znajomych, a 18% z sugestii osób, które chce obdarować. Dla 15 % inspiracją są pomysły pochodzące z reklam prasowych, radiowych i telewizyjnych.
Współczesny sposób życia przekłada się również na pożądane formy prezentów. Oprócz tradycyjnej elektroniki, książek czy perfum coraz częściej podarowujemy bliskim upominki, które pozwalają im doświadczyć czegoś nowego. W opinii 37% respondentów prezent w formie przeżycia to dobry pomysł na upominek świąteczny. Pozwala podarować bliskiej osobie niezapomniane emocje (28% wskazań) i może być oryginalną niespodzianką (24% wskazań).
Gdzie najchętniej kupujemy prezenty? 34% Polaków wybiera się w tym celu do galerii handlowych. Nieco mniej - 29% z nas - zamawia świąteczne podarunki w Internecie. Supermarkety nie ustępują im miejsca - na poszukiwania prezentów udaje się tam 23% osób, a 14% woli małe sklepy. W kwestii wyboru podarunków świątecznych stajemy się coraz bardziej kreatywni – co trzeci respondent jest gotów, aby podarować bliskiej osobie prezent w formie przeżycia.
Wyniki sondy zrealizowanej przez serwis Prezentmarzeń pokazują, iż w dobie Internetu i wszechobecnych technologii, przygotowanie i przebieg Świąt zostały zdominowane przez urządzenia mobilne i media społecznościowe. W natłoku reklam i komercjalizacji Świąt, szukamy jednak pomysłów na oryginalne prezenty dla bliskich i coraz częściej sięgamy po prezenty niematerialne w postaci przeżyć. Paradoksalnie zamawiamy je chętnie za pośrednictwem serwisów internetowych.