Wchodzi w życie kolejna część ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 11). Jest ona związana z cyfryzacją procesu inwestycyjno-budowlanego i pozwala na składanie wniosków o pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym przez internet.
Wchodzi w życie kolejna część ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 11). Jest ona związana z cyfryzacją procesu inwestycyjno-budowlanego i pozwala na składanie wniosków o pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym przez internet.
Służy temu, prowadzony przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, serwis e-budownictwo (e-budownictwo.gunb.gov.pl). Jak przypomina resort rozwoju, na stronie znajdą się też inne formularze, w tym wniosek o wszczęcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego, zawiadomienie o zakończeniu budowy, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę oraz użytkowanie obiektu. W sumie online będzie można złożyć już 23 formularze.
‒ Do 13 e-formularzy w serwisie e-budownictwo dołącza ten najważniejszy – wniosek o pozwolenie na budowę oraz kolejnych dziewięć. To milowy krok do popularyzacji tego narzędzia w branży i w efekcie elektronizacji procedur budowlanych – wyjaśnia, cytowana w komunikacie resortu, p.o. głównego inspektora nadzoru budowlanego Dorota Cabańska.
Zaś wiceminister rozwoju pracy i technologii Anna Kornecka wskazuje, że kolejny etap cyfryzacji procesu budowlanego oznacza z jednej strony rezygnację z ton akt, ich drukowania, bindowania, a z drugiej ‒ ogromne odciążenie w gromadzeniu i przechowywaniu dokumentacji.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii podaje, że według szacunków jedna sprawa dotycząca wniosku o pozwolenie na budowę zajmuje pół metra bieżącego na półce urzędowego regału, a organy zobowiązane są przechowywać wszystkie dokumenty tych spraw do czasu przekazania ich do archiwów państwowych, czyli przez 10 lat.
Wyjaśnia, że aby złożyć wniosek przez internet, trzeba założyć konto w serwisie e-budownictwo. Można to zrobić, podając adres e-mail lub logując się z wykorzystaniem profilu zaufanego bądź e-dowodu.
Według MRPiT od dnia oficjalnej premiery serwisu e-budownictwo, czyli od sierpnia 2020 r., odwiedziło go 31 tys. użytkowników, a strona odnotowała blisko 200 tys. odsłon.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama