Niektórzy spośród deweloperów sięgnęli również po mniej konwencjonalne metody zwiększenia sprzedaży – pisze Andrzej Prajsnar z portalu RynekPierwotny.com. 

Więcej pozwoleń budowlanych w czerwcu
- Krajowe firmy deweloperskie w miesiącu rozpoczynającym tegoroczny sezon wakacyjny nie zdecydowały się na ograniczenie swojej działalności inwestycyjnej. Świadczy o tym lipcowy raport Głównego Urzędu Statystycznego – mówi Jarosław Jędrzyński, analityk rynku nieruchomości portalu RynekPierwotny.com. Poniższy wykres przedstawia liczbę wydanych pozwoleń na budowę w zależności od statusu inwestycji. Czarna linia odzwierciedla poziom aktywności firm deweloperskich, które wedle terminologii GUS-u realizują „mieszkania przeznaczone na sprzedaż lub wynajem”. 

Źródło: Raport GUS „Budownictwo mieszkaniowe w okresie I-VI 2012 r.”, wyróżnienie dla kwietnia, maja i czerwca dodane przez autora.

Czerwcowe dane wskazują, że liczba uzyskanych pozwoleń budowlanych nieznacznie wzrosła. Odbicie, które nastąpiło w drugim miesiącu obowiązywania ustawy deweloperskiej sugeruje, że sytuacja na podażowej stronie rynku zaczyna się stabilizować. Warto zwrócić uwagę na informacje dotyczące kwietnia. Liczba wydanych w tym okresie pozwoleń wymownie świadczy o skali zamieszania, które zostało wywołane przez nowe regulacje prawne.

Sposoby na sprzedaż: spore rabaty, odroczona płatność i bonusy
Według Andrzeja Prajsnara z portalu RynekPierwotny.com, osoby zainteresowane zakupem gotowego lokalu nie mogą narzekać na brak nowych ofert. Aktualne dane GUS-u wskazują bowiem, że w czerwcu na rynek trafiło więcej mieszkań, aniżeli miesiąc wcześniej (patrz poniższy wykres). Firmy deweloperskie wciąż zmagają się z problemem nadpodaży, co znajduje przełożenie na wartość udzielanych rabatów. 

Mieszkania oddane do użytkowania

Mieszkania oddane do użytkowania

źródło: Materiały Prasowe

Źródło: Raport GUS „Budownictwo mieszkaniowe w okresie I-VI 2012 r.”, wyróżnienie dla maja i czerwca dodane przez autora.

O tym, że aktywne działania marketingowe w okresie wakacyjnym mogą okazać się skuteczne świadczy przykład firmy ROBYG SA. Skuteczna polityka marketingowa tego dewelopera (m.in. rabaty, dni otwarte) w trakcie ubiegłych wakacji zapewniła dobry wynik sprzedażowy. - W lipcu i sierpniu podczas akcji promocyjnych sprzedaliśmy ponad 200 mieszkań – informuje Agnieszka Senderowicz, dyrektor do spraw sprzedaży w warszawskim oddziale ROBYG SA. 

Wiodący deweloperzy najczęściej stosują wypróbowane metody promocyjne w postaci redukcji cen. Alicja Dolińska, dyrektor biura marketingu firmy Dolcan potwierdza, że rabaty obecnie są najbardziej pożądaną przez klientów formą promocji. W związku z tym warszawski deweloper zdecydował się na obniżkę cen mieszkań znajdujących się na terenie trzech osiedli. - Przewidzieliśmy rabaty w wysokości od 5% do 20%, które dotyczą dwóch gotowych inwestycji (os. Biruty na warszawskim Targówku i os. Powstańców w Ząbkach) oraz realizowanego osiedla Konik Polny na Białołęce – wyjaśnia Alicja Dolińska.

W okolicach stołecznego miasta aktywnie promuje się również ROBYG. Na redukcję cen mogą liczyć nabywcy mieszkań zlokalizowanych na Żoliborzu (City Apartments), Bemowie (Young City) oraz Wilanowie (Osiedle Zdrowa i Nowa Rezydencja Królowej Marysieńki). Mniej zapłacą też przyszli mieszkańcy trzech gdańskich osiedli (Lawendowe Wzgórza, Słoneczna Morena i Albatross Towers). Wysokość oferowanych rabatów jest znaczącą. Według Agnieszki Senderowicz osoby decydujące się na 3-pokojowe mieszkanie (lokalizacja Wilanów) w czasie wyprzedaży wydadzą 604 707 zł zamiast 712 130 zł. Zakup podobnego lokalu na Żoliborzu oznacza zaoszczędzenie ponad 180 000 zł (cena po obniżce to 618 552 zł). 

- Na inną, bardziej nietypową metodę promocji zdecydowała się firma Ronson Development. Mowa o programie odroczonych płatności „Zamieszkaj teraz, zapłać za rok” – mówi Jarosław Jędrzyński, analityk rynku nieruchomości portalu RynekPierwotny.com. Jest on adresowany do klientów, którzy chcieliby przenieść się do lokalu o większej powierzchni użytkowej (powyżej 80 mkw.). Promocyjne rozwiązanie przewiduje możliwość wniesienia 80% ceny po roku użytkowania. Co istotne początkowa wpłata (20%) może posłużyć jako wkład własny dla kredytu. Odroczenie płatności o 12 miesięcy pozwala klientom na bezstresową sprzedaż dotychczasowego lokum lub pozyskanie nowych źródeł finansowania. Nowatorski program na razie obejmuje dwa osiedla: Sakura i Verdis. Warszawski deweloper nie wyklucza kontynuowania takich form sprzedaży po sezonie wakacyjnym. - Jeśli program zakończy się sukcesem w Verdis i Sakurze, to rozważymy jego wprowadzenie w kolejnych projektach – informuje Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Ronson Development.

Na rodzimym rynku nie brakuje również firm, które zachęcają potencjalnych klientów rozmaitymi bonusami. Przykład stanowią bony na wyposażenie wnętrza oraz darmowe balkony. Deweloperzy planują zakończenie promocji wraz z końcem sierpnia, dlatego będzie z nich mogła skorzystać większość urlopowiczów – podsumowuje Andrzej Prajsnar z portalu RunekPierwotny.com.