Cieszą się, że autostrady łączą już wszystkie główne lokalizacje magazynowe w kraju (choć A2 z Warszawy do Strykowa na razie nie można przejechać ciężarówką).

– W najbliższym czasie rynek będzie napędzany popytem na obiekty zlokalizowane w pobliżu nowych dróg. Już teraz otrzymujemy ze strony klientów wiele pytań o takie magazyny – mówi Tomasz Mika, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w firmie doradczej Jones Lang LaSalle.

– Brak autostrad powodował, że poszczególne regiony nie mogły w pełni wykorzystać swojego potencjału – dodaje specjalista JLL. Przykładem Górny Śląsk, który według JLL na koniec 2011 r. miał 19 proc. udział w rynku powierzchni magazynowych. Oddanie w 2010 r. do użytku odcinka A1, krzyżującego się w Gliwicach z A4, spowodowało wzrost zainteresowania tym regionem. W ubiegłym roku powstało tu najwięcej w Polsce, bo 95 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej.

Według Radosława Krochty, wiceprezesa spółki deweloperskiej MLP Group, Górny Śląsk to teraz najatrakcyjniejsza lokalizacja, m.in. z powodu rozwiniętej infrastruktury drogowej, wykwalifikowanych pracowników i położenia na głównym szlaku transportowym z Niemiec na wschód Europy. Krochta ocenia jednak, że ze względu na rozbudowę A1 rośnie znaczenie Polski centralnej jako centrum magazynowego dla kraju i Europy Wschodniej.

O tym, że dzięki rozbudowie autostrad najwięcej na znaczeniu zyska centrum kraju, jest przekonany też Błażej Ciesielczyk, dyrektor na Polskę dewelopera Goodman. Firma przygląda się lokalizacjom przy nowych węzłach autostradowych, m.in. w Polsce centralnej. – Aktywnie poszukujemy tam terenów pod nowe inwestycje – mówi Ciesielczyk.

W budowie jest też autostrada A4 z Krakowa do granicy z Ukrainą. W tym regionie rynek magazynowy praktycznie się nie rozwija. – Budowa A4 zwiększy atrakcyjność inwestycyjną terenów wzdłuż jej trasy, ale dostępność infrastruktury nie jest jedynym czynnikiem przyciągającym inwestycje – mówi Radosław Krochta z MLP Group. Wiele będzie zależało m.in. od sytuacji gospodarczej Ukrainy oraz rozwoju handlu z naszymi wschodnimi sąsiadami.

W końcu 2011 r. w Polsce dostępne było 6,59 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej. To 43 proc. tego typu powierzchni w Europie Środkowo-Wschodniej.