statystyki

Luki w nowym prawie budowlanym [ANALIZA]

autor: Jan Jarzyńsk, Piotr Jarzyński22.09.2020, 07:54; Aktualizacja: 22.09.2020, 07:55
W nowelizacji rozstrzygnięto wprost, że niedopuszczalne będzie uzyskanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w postępowaniach w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem prawa budowlanego.

W nowelizacji rozstrzygnięto wprost, że niedopuszczalne będzie uzyskanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w postępowaniach w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem prawa budowlanego.źródło: ShutterStock

Obszerna nowelizacja ustawy – Prawo budowlane, która weszła w życie 19 września 2020 r., wprowadza istotne zmiany m.in. w zakresie procedury uzyskiwania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych, zasad sporządzania projektu budowlanego, stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę i samowoli budowlanych.

Ustawodawca nie usunął jednak wszystkich dotychczasowych wątpliwości interpretacyjnych, a na tle nowych przepisów powstały kolejne. Niektóre ze zmian budzą także zastrzeżenia w kontekście uprzednio obowiązujących regulacji praktyki ich stosowania.

Uproszczone postępowanie legalizacyjne

Nowelizacja ułatwia legalizację samowoli budowlanej dokonanej co najmniej 20 lat temu, licząc od zakończenia budowy, choć nie mówimy tutaj np. o legalizacji z mocy prawa lub w drodze przedawnienia. Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowej procedury uproszczonego postępowania legalizacyjnego celem zachowania standardów w zakresie bezpieczeństwa obiektów. Nie sprecyzowano jednak, na jakiej podstawie organy nadzoru budowlanego będą ustalały, że od zakończenia budowy upłynęło co najmniej 20 lat, co jest warunkiem wszczęcia uproszczonego postępowania legalizacyjnego.

Co prawda w postępowaniu legalizacyjnym stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące m.in. dowodów, niemniej jednak w związku z wymaganym do wszczęcia postępowania znacznym upływem czasu od zakończenia budowy zarówno organ nadzoru budowlanego, jak i aktualny właściciel lub zarządca obiektu mogą nie dysponować potrzebnymi dowodami.


Pozostało 76% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (10)

  • Darek (2020-09-23 18:09) Zgłoś naruszenie 135

    Prawo budowle powinno być proste, jasne i zrozumiałe, bez krecenie i *********** Co kogo interesuje co robię na swojej działce, kupionej za swoje pieniądze

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Igor(2020-09-23 09:07) Zgłoś naruszenie 98

    Jakie jeszcze poniesiemy straty, by zwolennicy PiS zrozumieli że rządzący to dorobkiewicze żądni nie tylko władzy. Swą chciwością zniszczą wszystko.

    Odpowiedz
  • andrzej 53(2020-09-24 09:20) Zgłoś naruszenie 71

    Jak zwykle nowe prawo niedoprecyzowane, napisane przez dyletantów. Nadzór Budowlany będzie stwarzał wiele problemów ,które w rezultacie będą musiały rozstrzygać sądy. Już od wieków jest wiadomo ,że złe prawo może dobry urzędnik właściwie interpretować i zastosować. Niestety jakich urzędników mamy, to dobrze wiemy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • etam(2020-09-25 09:07) Zgłoś naruszenie 70

    to dla kolesi co ze zamki pobudowali w puszczach te luki w prawie po to sa by prawo było dla nielicznych

    Odpowiedz
  • może,ale,gdyby i czasopisma(2020-09-26 13:40) Zgłoś naruszenie 20

    Urzędnika szanuję jak najbardziej , jeśli pełni służbę ojczyźnie z właściwym poziomem ! W przeciwieństwie do tzw."uządlnikuf " wydających wszelkie papiery uznaniowo i co gorsza dzieciom panującej aktualnie władzy (każdej z osobna trójwarstwowej : wykonawczej, sądowniczej a nawet policyjnej)

    Odpowiedz
  • Pokrzywdzeni(2020-10-18 13:59) Zgłoś naruszenie 10

    Czy jest zgodne z znowelizowanym Prawem budowlanym wybudowanie 6-ciu domów jednorodzinnych i drogi dojazdowej do 12 posesji po wydaniu przez Prezydenta Miasta decyzji pozwolenia na budowę 6-ciu budynków jednorodzinnych z szambem i przyłączami tylko na podstawie ostatecznych decyzji wzzt, które zostały po raz kolejny uchylone prawomocnymi 6-cioma wyrokami przez NSA. Tak więc czy i jaki organ powinien podjąć decyzje i na czyj wniosek o dokonaniu rozbiórki budynków wybudowanych bez prawmocnych decyzji wzzt?

    Odpowiedz
  • Z natchnienia(2020-09-24 13:41) Zgłoś naruszenie 00

    W kwestii dot. Samowoli budowlanych jest potrzeba wyczyszczenia stanu prawnego wielu zaniedbań powojennych, każdy powiat ma z tym problem ale jeżeli interpretacja i stosowanie prawa nie będzie egzekwowane w duchu jego dobra i porządku społecznego, a jedynie jako narzędzie do robienia prywatnych interesów sprzecznych z ładem społecznym, to możemy powiedzieć że chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zawsze. Liczę że urzędnicy są na tyle roztropni, że ta zmiana wyjdzie na lepsze nam i kolejnym pokoleniom.

    Odpowiedz
  • Pokrzywdzeni(2020-10-18 13:59) Zgłoś naruszenie 02

    Czy jest zgodne z znowelizowanym Prawem budowlanym wybudowanie 6-ciu domów jednorodzinnych i drogi dojazdowej do 12 posesji po wydaniu przez Prezydenta Miasta decyzji pozwolenia na budowę 6-ciu budynków jednorodzinnych z szambem i przyłączami tylko na podstawie ostatecznych decyzji wzzt, które zostały po raz kolejny uchylone prawomocnymi 6-cioma wyrokami przez NSA. Tak więc czy i jaki organ powinien podjąć decyzje i na czyj wniosek o dokonaniu rozbiórki budynków wybudowanych bez prawmocnych decyzji wzzt?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Rankingi i raporty

Galerie