Po pierwsze: zaplecze

Firma musi mieć siedzibę. Wiele osób decyduje, że będzie nią ich mieszkanie. Po podpisaniu stosownego oświadczenia dotyczącego procentowego wykorzystania powierzchni lokalu na działalność biznesową należy jeszcze zgłosić to do urzędu gminy. Takie rozwiązanie daje szansę na rozliczanie części kosztów mieszkania jako firmowych. Z drugiej strony trzeba się liczyć ze zwiększeniem podatku od nieruchomości w związku z wykorzystywaniem lokalu do celów komercyjnych.

Inną możliwością jest wynajęcie wirtualnego biura. Wirtualne biura pozwalają na rejestrację firmy pod adresem centrum biznesowego, często w bardzo prestiżowym miejscu. Ponadto zapewniają indywidualne numery telefonu, przechowywanie dokumentów, wynajem sali na spotkanie biznesowe czy odbiór i wysyłkę korespondencji. Umożliwiają też redukcję kosztów związanych z wynajmem lokalu i zatrudnieniem pracowników biurowych.

Prowadzenie firmy wymaga też korzystania z telefonu i komputera z dostępem do internetu. Wirtualne biuro z reguły można też dostosować do potrzeb małych przedsiębiorców. Zainteresowani mogą wybrać najlepszą opcję za pomocą internetowych porównywarek, np: placemniej.pl.

Po drugie: finansowanie

Odpowiednie finansowanie działalności gospodarczej to podstawa własnego biznesu. Kluczowa jest tu faza początkowa – zgromadzenie odpowiedniego kapitału i racjonalne dysponowanie nim pozwoli firmie rozwinąć skrzydła. Obok własnych oszczędności przedsiębiorca może skorzystać m.in. z kredytów, dotacji unijnych, pomocy urzędów pracy i inkubatorów przedsiębiorczości. W przypadku biznesów innowacyjnych, np. związanych z nowymi technologiami, można poszukać inwestora wśród Aniołów Biznesu i funduszy venture capital. Ponieważ tylko nieliczne banki udzielają kredytów na start, można też skorzystać z Funduszu Mikro. Więcej informacji można znaleźć m.in. na stronie www.psik.org.pl.

Po trzecie: outsourcing

Stosunkowo dynamicznie rozwija się w Polsce oferta usług wspierających prowadzenie biznesu. Skorzystanie z nich pozwala mikroprzedsiębiorcy skoncentrować się na kluczowej dla siebie pracy. Popularną formą outsourcingu jest zlecenie prowadzenia księgowości specjalistom. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie książki przychodów i rozchodów chętnie przekazują jej prowadzenie zewnętrznym specjalistom. Wybór tradycyjnej obsługi księgowej wiąże się z większymi wydatkami. W miastach płaci się średnio 200 zł miesięcznie. Księgowość internetowa jest natomiast tańsza, wygodna, bezpieczna i przede wszystkim pozwala na samodzielną kontrolę zarządzania finansami swojej firmy. Kluczowy jest wybór wiarygodnego i bezpiecznego portalu księgowości internetowej, który nie tylko na bieżąco aktualizuje wszystkie wskaźniki i dostosowuje algorytmy programu do zmieniających się przepisów, lecz także zapewnia bezpieczeństwo danych.

Księgowa alternatywa

Wybór internetowej obsługi księgowej zakłada przetestowanie dostępnych propozycji. Nowy gracz na rynku – SuperKsiegowa.pl – przekonuje, że korzystanie z jej rozwiązania daje przedsiębiorcy więcej czasu na biznes. Wspiera ponadto mikrofirmę w funkcjonowaniu przez udostępnianie jej usług, jakie były dla niej dotychczas zbyt kosztowne lub zwyczajnie niedostępne.

Prowadzenie działalności gospodarczej jest z wielu względów bardzo wygodną formą życia zawodowego. Niestety, wiąże się również z pewnymi kosztami, których nie da się ominąć. Mimo wszystko warto spróbować swoich sił, zwłaszcza kiedy można wybierać spośród coraz większej ilości rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie mikrofirmy.

Partner cyklu