statystyki

W prasowej rewolucji wiodącą rolę odegrają smartfony

autor: Piotr Dziubak18.03.2015, 07:38; Aktualizacja: 18.03.2015, 08:02
tablet-technologie

Liderem e-wydań jest DGP – średnio sprzedaje w tym kanale 9 tys. egz.źródło: ShutterStock

Na razie większość z nas kupuje e-wydania w e-kioskach. Ale wydawcy już się przygotowują do samodzielnej sprzedaży przez swoje strony internetowe

Dynamicznie rośnie rynek cyfrowej dystrybucji prasy. Jeśli przeanalizować 29 czasopism pod kątem sprzedaży wydań cyfrowych (e-wydań i mutacji łącznie), to w 2014 r. w stosunku do 2013 r. sprzedano ich o 25 proc. więcej przy jednoczesnym spadku całkowitego nakładu sprzedanego tych samych tytułów o 9 proc. Podobnie było w wypadku tygodników: łącznie straciły 9,4 proc., natomiast ich wydań cyfrowych sprzedano o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeśli chodzi o e-wydania gazet, to w 2014 r. liderem był Dziennik Gazeta Prawna ze średnią sprzedażą wynoszącą ponad 9 tys. egz. Kolejne miejsca zajmowały „Rzeczpospolita” z wynikiem niespełna 7,5 tys. oraz „Puls Biznesu” z 2,3 tys. sprzedanych e-wydań.

Różne sposoby

Jak tłumaczy Piotr Kubiszewski, ekspert rynku wydawniczego, który specjalizuje się w doradzaniu w zakresie optymalnego wykorzystywania mediów cyfrowych w działalności wydawniczej, istnieje kilka rodzajów e-wydań. – Są wierne repliki wydań papierowych nazywane PDF-ami. Gazety i czasopisma są także sprzedawane w formie różnych mutacji cyfrowych. Są to albo wydania specjalnie przygotowane na tablety (wydania tabletowe), albo w formatach, w jakich rozpowszechnia się książki, czyli epub i mobi – wyjaśnia ekspert. Dodaje, że epub to właściwie światowy standard, jeśli chodzi o książki dostarczane czytelnikom w wersji na urządzenia elektroniczne.

Różnica między tymi technologiami jest taka, że PDF jest statycznym cyfrowym odzwierciedleniem tego, co znajduje się na papierze. W przypadku epub liczba słów w wierszu zależy od wielkości ekranu urządzenia, na którym zapoznajemy się z treścią, ustawionej wielkości czcionki itp. Nie ma tu jednego z góry ustalonego sposobu wyświetlania strony. Można to porównać do stosowanej dzisiaj powszechnie responsywnej technologii projektowania stron internetowych, gdzie treść reaguje na parametry urządzenia, dopasowując się do wyświetlacza w taki sposób, aby uzyskać najlepszy dla użytkownika efekt. Format mobi jest stosowany przede wszystkim przez Amazona na czytnikach Kindle, ale właściwie niewiele się różni od epub.

Brzmi skomplikowanie, ale te techniczne szczegóły są istotne. Powołany do monitorowania rynku Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy od 2004 r. do całkowitej sprzedaży gazet i czasopism wlicza bowiem tylko wierne repliki wydań papierowych, czyli e-wydania.


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane