statystyki

Dzieci lepiej chronione przed reklamami. Standardy przekazów marketingowych mają obowiązywać też w internecie

autor: Elżbieta Rutkowska12.09.2019, 08:16; Aktualizacja: 12.09.2019, 08:17
Karta jest kolejnym, po standardach reklamy piwa i standardach reklamy żywności, zbiorem norm samoregulacyjnych na rynku reklamowym.

Karta jest kolejnym, po standardach reklamy piwa i standardach reklamy żywności, zbiorem norm samoregulacyjnych na rynku reklamowym.źródło: ShutterStock

Dwa lata przedstawiciele wszystkich stron rynku reklamowego pracowali nad Kartą ochrony dzieci w reklamie. Jej zapisy mają sprawić, by spoty reklamowe skierowane do dzieci lub kręcone z udziałem dziecięcych aktorów spełniały wysokie standardy etyczne.

Za Kartą opowiedzieli się wszyscy członkowie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy (ZSRR) – największego na polskim rynku skupiska organizacji branżowych reklamodawców, agencji reklamowych, domów mediowych i samych mediów.

Dokument – dołączony do obowiązującego już w branży Kodeksu Etyki Reklamy – rozwija katalog ograniczeń zawartych w ustawie o radiofonii i telewizji. Ustawa stanowi bowiem, że nie wolno emitować m.in. reklam namawiających dzieci, by coś kupiły lub skłoniły do tego dorosłych, ani spotów wykorzystujących zaufanie, jakim najmłodsi darzą rodziców. Zabronione są też przekazy zagrażające „fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich”.

Ustawa RTV obowiązuje jednak tylko nadawców radiowych i telewizyjnych – nie dotyczy reklam w innych mediach, np. internecie. Natomiast Karta ochrony dzieci w reklamie obejmuje twórców przekazów marketingowych i wszystkie pola ich emisji. Wśród elementów nied ozwolonych w spotach reklamowych skierowanych do dzieci wymienia m.in. sceny przemocy fizycznej i psychicznej, problematyczne relacje rodzinne – np. zaniedbywanie dziecka – sceny zachęcające do konfliktów, motywy nadmiernej konsumpcji i konsumpcyjnego stylu życia, podteksty seksualne – także żartobliwe – oraz treści dyskryminujące ze względu na rasę, płeć, narodowość, przekonania religijne lub niepełnosprawność.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane