W wakacyjnym sezonie ogórkowym piłkarskie mistrzostwa świata są dla mediów, szczególnie elektronicznych, idealnym tematem.
Na mundialu będą się starały zarobić wszystkie media – nie tylko TVP mająca wyłączne prawa do transmisji.
Mistrzostwa świata w piłce nożnej nakręciły nadawcy publicznemu koniunkturę reklamą, jakiej inaczej nie miałby w tym okresie. W tym czasie emituje się już głównie powtórki, bo ciepła pogoda nie skłania do siedzenia telewizorem. – Dzięki mundialowi TVP znacznie zwiększy widownię, będzie więc miała więcej do sprzedania reklamodawcom – mówi Maciej Niepsuj z domu mediowego MullenLowe MediaHub. Ceny reklam przy meczach najlepszych drużyn przekraczają 100 tys. zł, a przy spotkaniach Polaków dochodzą do 395 tys. zł w fazie grupowej (starcie z Kolumbią) i niemal 0,5 mln zł, jeśli nasza kadra zagra w półfinale i finale. To dużo jak za 30 sekund, nawet po odtrąceniu rabatów dochodzących do kilkudziesięciu procent. – Jakie będzie dla TVP saldo? – zastanawia się Niepsuj. Bo choć telewizja sporo zarobi, to i dużo wyłożyła na prawa do mistrzostw oraz ich obsługę. Szacuje się, że było to kilkadziesiąt milionów złotych.
Dziennik Gazeta Prawna
Głównymi sponsorami mistrzostw są Adidas, Coca-Cola, Grupa Wanda, Gazprom, Qatar Airways, Hyundai i Visa. Jak podaje agencja Nano Interactive, ten przywilej kosztował 1,6 mld dol. Z uwagi kibiców będą też chciały skorzystać inne marki – w Polsce m.in. piwa, firmy technologiczne i telekomunikacyjne, dyskonty. Serwis eMarketer prognozuje, że dzięki mundialowi w Rosji globalne wydatki na reklamę wzrosną w tym roku o 7,4 proc., do 628 mld dol. Eksperci Nano Interactive szacują, że z tego samego powodu polski rynek reklamowy wzrośnie o ok. 5 proc.
Mundialowe reklamy w Polsce znajdą się nie tylko na antenach TVP, lecz także w radiu, prasie, internecie – przy tematach związanych z mundialem. A tych nie zabraknie. Gazety wydają mundialowe dodatki, radia i telewizje wyemitują więcej sportowych programów, a w serwisach internetowych powstały sekcje poświęcone temu wydarzeniu. Wirtualna Polska musiała wprawdzie ustąpić TVP i zrezygnować z planu transmitowania meczów w swoim serwisie internetowym, ale codziennie pokazuje w sieci magazyn „Prosto z mistrzostw” z komentarzami ekspertów. Ten sam program nadaje też w swojej telewizji naziemnej. Generalnie w telewizji swoje ramówki do mundialu dostosowują nie tylko kanały informacyjne, dla których jest to naturalny temat, ale i np. stacja Polsat Music, która – jak podaje serwis Wirtualnemedia.pl – będzie teraz puszczać piosenki kojarzące się z piłką nożną. Według Presserwisu w radiu najwięcej czasu piłce nożnej poświęcą anteny publiczne (z dwugodzinną audycją codzienną w radiowej Jedynce na czele), ale i stacje komercyjne przygotowały pasma mundialowe. Dużo o rozgrywkach pisze prasa, nie tylko sportowa. Wiele TV guide’ów dołączyło do bieżących wydań specjalne wkładki dla kibiców: największy na rynku „Tele Tydzień” (Bauer) ukazał się z „Niezbędnikiem kibica” w nakładzie 945 tys. egz., podczas gdy w czerwcu ub.r. jego średni nakład nie sięgał 890 tys. egz. (dane ZKDP).