Dojrzałam już do tego, by kupić nowy samochód. Raczej nie wchodzi w grę zakup za gotówkę, myślałam o kredycie, ale najbardziej skłaniam się do leasingu, choć wydaje mi się to rozwiązanie nieco skomplikowane – pisze pani Anna. – Dodam, że prowadzę małą jednoosobową działalność gospodarczą i samochodu używałabym zarówno na potrzeby firmy, jak i prywatnie – rozważa różne możliwości czytelniczka.
Słusznie, że pani Anna zainteresowała się leasingiem, bo to sposób finansowania zakupu chętnie stosowany właśnie przez małe firmy, także te jednoosobowe. Polega on na tym, że wyspecjalizowana firma leasingowa kupuje przedmiot leasingu (w tym przypadku samochód, ale leasing może dotyczyć najróżniejszych środków trwałych) i przekazuje w użytkowanie innej firmie, a nawet (patrz niżej) osobie prywatnej. Oczywiście nie za darmo, a za opłacane regularnie raty leasingowe.
Leasing może mieć dwa oblicza: jest operacyjny lub finansowy. W leasingu operacyjnym samochód pozostaje własnością leasingodawcy, który przekazuje go leasingobiorcy na zasadach porównywanych do najmu lub dzierżawy. To leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, ale leasingobiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu swojej firmy pierwszą wpłatę (czynsz inicjalny) i całość raty leasingowej. Po zakończeniu umowy leasingodawca może wykupić auto za niewielką stosunkowo kwotę, ale nie musi tego robić.
Leasing finansowy przypomina zakup auta na kredyt. Od razu wchodzi ono w skład majątku leasingobiorcy i dlatego przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów odpisy amortyzacyjne i odsetki od każdej z rat leasingowych. Poważną wadą leasingu finansowego jest konieczność opłacenia całego VAT przy pierwszej płatności. W leasingu operacyjnym płaci się tę daninę po trochu, w każdej racie.
To prawda, że leasing jest formą finansowania zakupu pojazdów i maszyn przede wszystkim przez firmy. Nie trzeba jednak prowadzić działalności gospodarczej, żeby skorzystać z zalet tego rozwiązania. Od niedawna ta i tak młoda dziedzina życia poszerzyła się o leasing konsumencki, czyli przeznaczony dla klientów indywidualnych. Po to rozwiązanie sięgają często osoby, którym np. bank odmówił kredytu. Wymagania leasingodawców są mniej restrykcyjne, bo samochód pozostaje cały czas ich własnością. Możliwy jest również leasing samochodów używanych, co znacząco obniża wyjściowy koszt posiadania auta. Plusem dla konsumenta może być przejęcie wielu formalności (np. rejestracji pojazdu, wyboru ubezpieczyciela) przez firmę leasingową. Za obciążenie można uznać choćby to, że za pojazdy leasingowane trzeba opłacić nie tylko ubezpieczenie OC, ale również AC, oraz że można się spotkać z wymogiem, by auto było serwisowane w konkretnej sieci lub w autoryzowanym warsztacie.

OPINIA EKSPERTA

Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu

Leasing konsumencki, pomimo że nie niesie ze sobą ulg podatkowych (jak w przypadku firm), jest interesującym rozwiązaniem dla osób fizycznych. To produkt, który pozwala na wstępie określić i zaplanować poziom miesięcznych wydatków, które mogą odnosić się wyłącznie do rat leasingowych (przy klasycznym ujęciu leasingu) lub rat powiększonych o koszt dodatkowych usług, takich jak: kompleksowa usługa serwisowa, zakup, serwis, wymiana i przechowywanie opon, ubezpieczenie z likwidacją szkód lub samochód zastępczy (przy leasingu noszącym cechy wynajmu). Po zakończonym kontrakcie klient może zdecydować się na zakup pojazdu lub wymianę na nowy – tym wariantem mogą być zainteresowani klienci, którym zależy na korzystaniu z pojazdu, a nie jego posiadaniu, oraz klienci zainteresowani wymianą pojazdu na nowszy model. Leasing dla konsumentów, podobnie jak leasing skierowany do firm polega na oddaniu środka trwałego do korzystania, a nie jest wyłącznie usługą finansową.
Zapyta ktoś, czy samochodem leasingowanym można swobodnie podróżować za granicę, czy wymaga to dodatkowych formalności. Nie ma w tym przypadku ogólnie przyjętych reguł. Żeby uniknąć niespodzianek, przed zawarciem umowy leasingu dobrze jest uzyskać informację od leasingodawcy o ewentualnych ograniczeniach bądź dodatkowych obowiązkach (np. dodatkowe ubezpieczenia) związanych z zamiarem użytkowania pojazdu także poza granicami kraju.
Wszystkie pojazdy finansowane za pomocą leasingu są objęte obowiązkowym ubezpieczeniem OC i AC. Firmy leasingowe, współpracując z wiodącymi ubezpieczycielami, proponują swoim klientom przyjazne procedury likwidacji szkód komunikacyjnych oraz dodatkowe produkty Assistance, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), ubezpieczenie szyb etc.
W praktyce spotykamy się z dwoma wariantami funkcjonującymi na rynku. Firma leasingowa oddaje korzystającemu do użytkowania już ubezpieczony przedmiot i w takim przypadku koszt ubezpieczenia jest wliczony do ogólnej wartości świadczenia z tytułu usługi leasingu, albo umowa ubezpieczenia zostaje zawarta z zakładem ubezpieczeń wybranym przez korzystającego. W tym drugim przypadku klienci najczęściej wybierają ofertę przedstawioną przez firmę leasingową z uwagi na korzystne warunki cenowe i serwisowe, jakie uzyskała ona na drodze negocjacji z zakładem ubezpieczeń. Podpisując umowę, należy zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczeń, zapytać o politykę firmy ubezpieczeniowej dotyczącej np. sytuacji, kiedy nastąpi szkoda.
Podstawa prawna
Tytuł XVII1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).