statystyki

Jaki leasing? Operacyjny, finansowy czy konsumencki

autor: Małgorzata Raczkowska07.04.2016, 11:15; Aktualizacja: 07.04.2016, 11:35
Leasing finansowy przypomina zakup auta na kredyt

Leasing finansowy przypomina zakup auta na kredytźródło: ShutterStock

Dojrzałam już do tego, by kupić nowy samochód. Raczej nie wchodzi w grę zakup za gotówkę, myślałam o kredycie, ale najbardziej skłaniam się do leasingu, choć wydaje mi się to rozwiązanie nieco skomplikowane – pisze pani Anna. – Dodam, że prowadzę małą jednoosobową działalność gospodarczą i samochodu używałabym zarówno na potrzeby firmy, jak i prywatnie – rozważa różne możliwości czytelniczka.

Słusznie, że pani Anna zainteresowała się leasingiem, bo to sposób finansowania zakupu chętnie stosowany właśnie przez małe firmy, także te jednoosobowe. Polega on na tym, że wyspecjalizowana firma leasingowa kupuje przedmiot leasingu (w tym przypadku samochód, ale leasing może dotyczyć najróżniejszych środków trwałych) i przekazuje w użytkowanie innej firmie, a nawet (patrz niżej) osobie prywatnej. Oczywiście nie za darmo, a za opłacane regularnie raty leasingowe.

Leasing może mieć dwa oblicza: jest operacyjny lub finansowy. W leasingu operacyjnym samochód pozostaje własnością leasingodawcy, który przekazuje go leasingobiorcy na zasadach porównywanych do najmu lub dzierżawy. To leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, ale leasingobiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu swojej firmy pierwszą wpłatę (czynsz inicjalny) i całość raty leasingowej. Po zakończeniu umowy leasingodawca może wykupić auto za niewielką stosunkowo kwotę, ale nie musi tego robić.

Leasing finansowy przypomina zakup auta na kredyt. Od razu wchodzi ono w skład majątku leasingobiorcy i dlatego przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów odpisy amortyzacyjne i odsetki od każdej z rat leasingowych. Poważną wadą leasingu finansowego jest konieczność opłacenia całego VAT przy pierwszej płatności. W leasingu operacyjnym płaci się tę daninę po trochu, w każdej racie.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • anka(2016-11-16 13:03) Zgłoś naruszenie 00

    Fabio czy mogę Cię prosić o jakieś namiary na ten leasetake czy jak to tam. Wyskoczyła mi w goglu firma z Wawy. Czy to oni? Potrzebuję samochodu jak moj chłop wyjeżdża gdzieś służbowym na dłużej, a teraz ciągle go nie ma a bez samochodu ani rusz. Kupno nie wchodzi w grę, a w kredyt nie chcemy się pakować w tych niepewnych czasa. Taki wynajem to coś dla mnie.

    Odpowiedz
  • irek57\(2016-11-03 15:46) Zgłoś naruszenie 00

    często miałem problem z określeniem leasingu: finansowy czy operacyjny; teraz pomaga mi: http://24ivalue.pl/module/leasing-finansowy/

    Odpowiedz
  • Fabio(2016-10-29 21:19) Zgłoś naruszenie 01

    Szczerze powiedziawszy ŻADEN! Jak mamy firmę wybierzmy wynajem długoterminowy, który o wiele bardziej się opłaca. Przykładowo w leasetake można mieć już samochód za 350zł miesięcznie. To niewiele jak za nowy samochód. Gdzie w tradycyjnym leasingu są tak niskie raty? Prawda jest taka, że przez wiele lat spłacamy wysokie raty, później wykupujemy wyeksploatowany samochód i wcale się z tego nie cieszymy :/ A przy wynajmie kończy się umowa i możemy brać następny nowy samochód. Ponadto nie zaciągamy żadnego kredytu!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane