Z danych zebranych przez PRNews.pl i Bankier.pl wynika, że już ponad 3,3 mln osób korzysta z bankowości mobilnej. Częściej decydujemy się zajrzeć na nasze konto poprzez telefon, niż przy użyciu jakiegokolwiek innego urządzenia. Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma mBank – 722 tys., a tuż za nim jest PKO BP (536 tys.), i Bank Pekao SA (532 tys.). Z pewnością kolejne instytucje będą wprowadzały coraz więcej nowoczesnych rozwiązań mobilnych, by ułatwić swoim klientom komunikację z nimi.
Porównaj online ponad 90 kont bankowych. Sprawdz aktualny ranking.
Rozwój bankowości mobilnej
Usługi bankowości mobilnej są coraz bardziej popularne w bankach. Przykładem może być mBank, który nieustannie dba o swoich mobilnych klientów. Stworzył mBank lajt, który pozwala na wygodny dostęp do rachunków, kart, kredytów, lokat i inwestycji oraz aplikacje mobilne na Androida i iOS.. BZWBK24 to serwis Banku Zachodniego WBK, który wciąż go urozmaica i wprowadza innowacje. Obecnie, dzięki niemu można m.in. dokonać zakupu biletów komunikacji miejskiej, założyć lokatę mobilną, korzystać z usługi Skanuj i płać, BZWBK24 TV czy Zakupy mobilne. Dzięki tej ostatniej opcji możemy bez problemu zamówić szereg produktów, nawet np. bukiet róż dla ukochanej, wybierając ulubioną pocztę kwiatową. Jako pierwszy bank w Polsce, BZ WBK udostępnił też system płatności pay by link, umożliwiający dokonywanie i opłacanie zakupów bezpośrednio z pulpitu naszego urządzenia mobilnego Wystarczy wybrać towar i datę dostawy, przejść do koszyka, uzupełnić dane do wysyłki (podczas pierwszych zakupów), wpisać hasło i zapłacić. Szybko, wygodnie i bez zbędnego logowania do dodatkowych serwisów. Bankowość mobilna ING Banku Śląskiego z kolei pozwala na przechowywanie paragonów ze wszystkich naszych zakupów. Poza tym umożliwia m.in. na dostęp do produktów inwestycyjnych, kontrolę finansów czy podgląd swoich własnych wydatków. To tylko przykłady tego, co możemy zrobić dzięki dostępnym aplikacjom.
Od pewnego czasu coraz popularniejsza staje się technologia RWD. Na czym ona polega i jak może pomóc użytkownikom Internetu?
Możliwość korzystania na wszystkich urządzeniach
Serwisy internetowe wykorzystujące technologię RWD (Responsive Web Design) tworzone są po to, by użytkownicy mogli z nich korzystać na wszystkich dostępnych urządzeniach (komputerach, Smartfonach czy tabletach). Serwis automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu używanego przez nas urządzenia. RWD ułatwia użytkownikom danego serwisu strony nawigację oraz przeglądanie dostępnych w nim artykułów, ofert i wszelkich innych jego elementów. Czytelność strony i przewijanie ograniczone tylko do jednej osi to zdecydowanie dobre strony tej technologii. Pierwsza wzmianka o tej technologi i systemie pojawiła się cztery lata temu w artykule Ethana Marcotte’a, amerykańskiego web designera.
W sam raz dla banków?
Niektóre banki od niedawna wykorzystują technologię RWD na swoich stronach informacyjnych. Wymienić tu można np. eurobank (za wdrożenie serwisu odpowiedzialna była agencja MindChili, która od kilku lat opiekuje się stroną eurobanku). Kolejną instytucją, która postawiła na tę technologię był ING Bank Śląski. Serwis RWD tego banku został opracowany i wdrożony przy współpracy z firmą e-Point. Do grona banków, które na swoich stronach informacyjnych wykorzystują możemy zaliczyć również np. Bank Millennium, bank Credit Agricole, Bank BGŻ czy Lion’s Bank.
Lion’s Bank jako pierwszy w Polsce udostępnił system bankowości transakcyjnej wykorzystujący technologię RWD. Dzięki niemu użytkownik nie ma potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji w urządzeniach mobilnych, w zupełności wystarczy mu zwykła przeglądarka. Możemy korzystać ze wszystkich podstawowych funkcji niezależnie od tego, jaki system operacyjny zainstalowany jest w naszym urządzeniu. Automatyczne dostosowanie wyglądu i układu do wyświetlacza naszego urządzenia sprawia, że nasze mobilne „bankowanie” to czysta przyjemność! Lion’s Bank umożliwia także stworzenie własnego portfolio nieruchomości wraz z fotografiami oraz ich wycenę przez specjalistów. Zaprojektowaniem takiego systemu private banking zajęła się firma e-Point.
Zagrożenie dla aplikacji?
Można by się zastanawiać, czy technologia RWD stwarza zagrożenie dla aplikacji, które dziś są chętnie używane przez klientów. Może warto rozwijać i jedno i drugie rozwiązanie? Zapytaliśmy o to banki. Wśród naszych respondentów były także banki oferujące swoim klientom aplikacje bankowości mobilnej jak również bankowość transakcyjną w technologii RWD. Bankom zadaliśmy następujące pytanie: czy w związku z rozwojem technologii RWD nie widzą Państwo zagrożenia dla rozwijanych przez siebie aplikacji bankowości mobilnej?
Otrzymaliśmy następujące odpowiedzi:
„Nie zauważamy takiego zagrożenia. Wiemy, że wśród naszych klientów są tacy, którzy chcą korzystać z aplikacji, jak i tacy, którzy nie chcą (często też – nie potrafią lub nie wiedzą, że mogą) instalować aplikacji na swoich telefonach i wybierają wersję przeglądarkową. Rozwijanie bankowości mobilnych w obu tych kierunkach pozwala nam więc na dotarcie do większej liczby klientów i zwiększenie penetracji rynku.” – komentuje Kamila Dec z Banku Zachodniego WBK.
Podobne zdanie ma Michał Bialer, Manager ds. Kanałów Zdalnych z eurobanku. Uważa on, że warto skupiać się na obu kanałach mobilnych: „W styczniu uruchomimy nowy system transakcyjny w technologii RWD i będzie on, obok aplikacji mobilnej, kolejnym udogodnieniem dla klientów korzystających z bankowości online. Z drugiej strony nadal będziemy rozwijać nasze aplikacje mobilne (niedługo wdrażamy eurobank mobile na system Windows Phone) jako oddzielny kanał transakcyjny. Oba kanały (zarówno aplikacja, jak i system transakcyjny w technologii RWD) będą mogły być używane zamiennie, zgodnie z potrzebami i preferencjami klientów.”
Brak zagrożenia technologii RWD dla bankowych aplikacji mobilnych zauważa też Piotr Hibner, szef kanałów elektronicznych mBanku: „Wymienić można kilka powodów, dla których to właśnie aplikacje wciąż będą głównym kanałem dostępu do banku dla mobilnych klientów. Dzięki nim możliwe jest też wykorzystanie funkcji telefonu i zaprojektowanie wygodnych, mobilnych scenariuszy, które nie mogłyby zostać zrealizowane w technologii RWD, takich jak: sprawdzenie salda rachunku i limitu karty kredytowej bez konieczności logowania, powiadomienia PUSH o nowych transakcjach i mOkazjach w pobliżu czy łatwiejsza metoda autoryzacji operacji (PIN zamiast hasła SMS). RWD jest po prostu przystosowaniem scenariuszy internetowych do mniejszego ekranu, bez dopasowania ich do kontekstu mobilnego. Dlatego też jest to raczej mobile internet banking, nie zaś prawdziwy mobile banking.”
ING Bank Śląski buduje nowy system bankowości internetowej w oparciu o paradygmat RWD. Szymon Mitoraj, Dyrektor Departamentu Bankowości Internetowej, Mobilnej i Zarządzania Procesami w ING Banku Śląskim skomentował jednak, że: „Na dzień dzisiejszy rozwiązania pisane w paradygmacie RWD nie są w stanie stać się pełnoprawną aLTErnatywą dla aplikacji, co związane jest z opóźnieniem dostępności nowych rozwiązań względem rozwiązań natywnych dla danych systemów operacyjnych. Tym nie mniej rozwój tej metodologii jest bardzo szybki i niesie ona ze sobą bardzo wiele korzyści zarówno dla klienta jak i dla banków. Unifikowanie i udostępnianie pełnego spektrum możliwości bankowości internetowej na dowolnym urządzeniu, oferując spójność logiczną i wizualną, poprawia wygodę korzystania z systemu dla klienta, jednocześnie ułatwiając instytucji oferowanie identycznej usługi uniezależnionej od mnogości urządzeń i systemów operacyjnych. Z drugiej strony aplikacje natywne są zwykle wygodniejsze, bardziej naturalne w danym środowisku operacyjnym, oferują większą funkcjonalność i lepszą grafikę.”
Wygoda użytkowania
RWD jest coraz popularniejsze w portalach informacyjnych czy lifestylowych ale w systemach transakcyjnych jest jeszcze nowością. Inteligentne rozwiązanie, nowy standard, jakość i wygoda użytkowania – to wszystko ma dzięki niemu zostać osiągnięte. Wprowadzenie RWD to zdecydowanie krok ku ulepszeniu. Wszelkie dostępne obecnie aplikacje, owszem, są używane przez klientów i z pewnością zaspokajają ich podstawowe potrzeby związane z bankowością mobilną, ale generują ogromne koszty. Responsive Web Design może być więc strzałem w dziesiątkę.
Znajdź najkorzystniejsze dla siebie konto osobiste!
Szybki rozwój technologii i podążanie za najnowszymi trendami sprawia, że coraz rzadziej korzystamy z gotówki. Już nie tylko posiadanie „plastiku”, którym możemy płacić zbliżeniowo, sprawia, że jesteśmy nowocześni. To płatności smartfonem są coraz bardziej na topie! Rewolucyjne zmiany w systemach bankowych i transakcyjnych opanowują świat. Nic w tym dziwnego, żyjemy w XXI wieku, a rozwój mobilności będzie się tylko pogłębiał. RWD jest najlepszym przykładem, że wszystkie te zmiany mają pomóc właśnie nam. Zadowolenie klientów jest przecież dla banków priorytetem.