Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte po skardze konsumenta w sprawie pobierania opłat za wypłatę gotówki z konta w agencjach PKO BP. Placówki agencyjne zajmują się obsługą klientów PKO BP na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez bank.
W wyniku postępowania Urząd stwierdził, że zgodnie z jednym z postanowień taryfy opłat i prowizji, posiadacze kont w PKO BP są obciążani opłatą w wysokości 1 zł za każdą wypłatę gotówki dokonaną w agencjach banku.
W opinii UOKiK, pobieranie przez PKO BP opłat za każdą wypłatę gotówki z konta w agencjach banku jest niezgodne z prawem. Taka stawka jest dodatkowym obciążeniem (obok stałych opłat za prowadzenie rachunku), które utrudnia konsumentowi oszacowanie rzeczywistych kosztów obsługi ROR-u. Postanowienia o podobnej treści zostały już wcześniej wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych.
Bank PKO BP zobowiązał się do zaniechania pobierania kwestionowanych opłat oraz usunięcia z regulaminu postanowień, które to umożliwiały. Zmiany mają być wprowadzone do 31 października 2014 r.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich klienci banków uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Konsumenci mogą również skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł rozstrzyga Arbiter Bankowy.