82 proc. Polaków nie planuje wzięcia kredytu konsumpcyjnego w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie tyko 30 proc. uważa, że kredyty będą trudniej dostępne w najbliższych miesiącach - wynika z zaprezentowanego we wtorek badania PwC.

Eksperci wskazują, że rynek kredytów konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych wzrastał w Polsce bardzo szybko do końca 2009 roku. Tendencję zmienił jednak globalny kryzys. Od początku 2010 roku stopniowo spada liczba udzielanych kredytów konsumpcyjnych, jednak - zdaniem PwC - Polacy nadal kupują. "Kupowanie na kredyt zastąpiło kupowanie z oszczędności. Są dwa elementy, które tak naprawdę napędzają PKB - eksport i konsumpcja wewnętrzna. (...) Widać, że Polacy jednak konsumują" - powiedział na wtorkowej konferencji dyrektor w zespole ds. sektora finansowego PwC Piotr Siciak.

Z raportu wynika, że polski kredytobiorca nadal - jeśli chce wziąć kredyt - udaje się do oddziału banku, choć widać wyraźny wzrost dot. wykorzystywania internetu, szczególnie w przypadku kart kredytowych oraz kredytów odnawialnych.

W porównaniu z poprzednią edycją raportu, w 2012 roku wyraźnie spadło znaczenie dobrej oferty banku dla klienta. Dla 19 proc. kredytobiorców ważniejsza od samej oferty jest kultura osobista prezentowana przez pracowników banku i to właśnie ona znajduje się na pierwszym miejscu wśród cech wskazanych przez kredytobiorców. Na znaczeniu zyskała również dobra znajomość oferty przez pracownika banku (wzrost z 4 proc. w 2011 roku do 14 proc. obecnie).

"W kontekście coraz bardziej ujednoliconej cenowo oferty produktów bankowych nowego znaczenia nabiera podejście do klienta. Coraz ważniejszym elementem wyróżniającym dla banków powinny stać się wysoka jakość obsługi oraz rzetelna rozmowa z klientem. Część potencjalnych kredytobiorców oczywiście nadal będzie się koncentrować na cenie czy wysokości miesięcznej raty, ale dla większości z nich już dziś ważne są osobiste odczucia i zadowolenie z oferowanych usług oraz indywidualne podejście pracowników banku do ich potrzeb" - podkreślił Łukasz Bystrzyński z zespołu ds. sektora finansowego w PwC.

Badanie klientów rynku consumer finance zostało przeprowadzone między 25 października a 2 listopada 2012 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie PwC. Badanie polegało na przeprowadzeniu wywiadów telefonicznych na losowo wybranej reprezentatywnej grupie 1 tys. Polaków w wieku 20-70 lat. Termin consumer finance wykorzystywany w raporcie obejmuje jedynie kredyty konsumpcyjne, nie uwzględnia natomiast kredytów mieszkaniowych. Jest to już trzecia edycja badania wykonanego na zlecenie PwC.

PwC to firma działająca w 158 krajach, zatrudniająca ponad 180 tysięcy osób.