Na sukces mogą liczyć tylko te firmy doradcze, które przekonają do siebie nieufnych klientów. Wielu z nich nadal utożsamia doradztwo finansowe ze dystrybucją lokat, kredytów oraz produktów inwestycyjnych – pisze Andrzej Prajsnar z portalu RynekPierwotny.com.

Doradca nie tylko sprzedaje…

Doradcy finansowi z impetem wkraczają na rynek, który został już bardzo dobrze spenetrowany przez sprzedawców rozmaitych usług finansowych. Taki stan rzeczy sprawia, że obydwie profesje wciąż są ze sobą mylone. Dla firm, które zajmują się doradztwem finansowym jest to pewien problem. - Profesja doradcy finansowego wciąż bywa kojarzona tylko ze sprzedażą usług finansowych. Taki punkt widzenia nie jest uzasadniony, ponieważ główne zadania doradcy to długoterminowe zarządzanie finansami klienta i sugerowanie mu optymalnych rozwiązań. Sprzedaż jest tylko jednym z elementów doradztwa – tłumaczy Andrzej Brudzyński reprezentujący firmę Conse Doradcy Finansowi.

Firmy zajmujące się doradztwem finansowym poprzez zdobywanie zaufania klienta walczą z etykietą sprzedawcy i akwizytora. Trudno ukryć, że wspomniane profesje nie cieszą się dobrą opinią. Zapracowały na nią osoby oferujące produkty, które były zupełnie nieadekwatne do potrzeb odbiorcy. - Takie nieuczciwe praktyki mogą zapewnić dobre wyniki tylko w krótkim okresie. Sprzedawca wykorzystujący niewiedzę klienta wcześniej czy później go utraci – mówi Andrzej Brudzyński z Conse Doradcy Finansowi.

Przedstawiciel firmy Conse zwraca również uwagę na ograniczenia, które wiążą się z usługami osób reprezentujących określony bank (lub inną instytucję finansową). - Wszystko co może zaoferować taki sprzedawca to rzetelna informacja na temat oferty swojego pracodawcy. Trudno od niego wymagać, by zasugerował, że konkurencja przewidziała lepszą alternatywę – wyjaśnia Andrzej Brudzyński z Conse Doradcy Finansowi.

Doradcy finansowi mogą zaoferować pełen przegląd oferty rynkowej, ponieważ działają na własny rachunek. Takie rozwiązanie sprawia, że klient oszczędza czas, który musiałby poświecić na samodzielne przygotowanie zestawienia wszystkich propozycji. Kolejny atut wiąże się z faktem, że dobrze prosperujące firmy doradcze są ważnym klientem dla banków. Dlatego mogą one wynegocjować korzystniejsze warunki umów, które są zawierane za ich pośrednictwem (np. niższą marżę kredytu hipotecznego).