Postępowanie przeciwko Bankowi Gospodarki Żywnościowej zostało wszczęte w styczniu 2012 roku. Podstawą do podjęcia działań była kontrola przeprowadzona przez Prezes UOKiK dotycząca wzorców umów indywidualnych kont emerytalnych, czyli produktów służących dobrowolnemu oszczędzaniu na emeryturę. W toku jest 8 postępowań dotyczących tego typu produktów, wszczętych w wyniku kontroli.
Prezes Urzędu przeanalizowała wzorce umowne dotyczące rachunku oszczędnościowego indywidualnego konta emerytalnego stosowane przez BGŻ. W wyniku postępowania ustaliła, że nie zawierają wymaganych przez prawo elementów. Bank m.in. nie wymienił sytuacji, które dawałyby mu prawo do zmiany regulaminu. Ponadto nie określił precyzyjnie przesłanek wypowiedzenia umowy, w związku z tym mogłaby zostać rozwiązania również z innych przyczyn, niewskazanych w kontrakcie. Zdaniem UOKiK, konsekwencje powinny być określone w sposób jasny i precyzyjny, tak, aby konsument wiedział, w jakich sytuacjach umowa mogłaby zostać wypowiedziana.
Prezes UOKiK stwierdziła, że BGŻ naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 373 973 zł. Bank zaprzestał stosowania wszystkich zakwestionowanych postanowień. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ BGŻ odwołał się od decyzji do sądu.
Warto wspomnieć, że BGŻ naruszył przepisy prawa bankowego, ustawy, która reguluje podstawowe kwestie związane z działalnością banków. Produkt, którego dotyczy naruszenie, to długoterminowa inwestycja konsumentów na przyszłą emeryturę. Takie umowy zawierane są na wiele lat - 10, 15, a nawet 20. Ich zasadą jest, że konsument, oszczędzając na emeryturę lokuje swoje środki finansowe i przez długi czas nie może nimi dysponować. Dlatego bardzo ważna jest jasna, rzetelna i zrozumiała dla inwestującego umowa. W przypadku indywidualnych kont emerytalnych w postaci rachunku bankowego, prawo bankowe nakazuje określanie przyczyn wypowiedzenia kontraktu przez bank, dzięki czemu taka umowa jest dla konsumenta bardziej pewna.
Pomoc
Bezpłatnych porad w zakresie umów udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w swoich oddziałach oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl.