Nowelizacja przepisów jest ważna dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Najważniejsze zmiany, które wprowadza to rozszerzenie katalogu inwestycji, które mogą być realizowane w szybszym trybie, czyli tzw. inwestycji towarzyszących - niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska - Słowacja.

- Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom - powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.

Rozszerzenie katalogu inwestycji objętych ustawą umożliwi również integrację krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych, w szczególności połączeń na linii północ-południe i integrację połączeń w rejonie Morza Bałtyckiego. Inwestycje te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, będą tworzyć wspólny regionalny rynek gazu oraz umożliwią eksport ewentualnych nadwyżek surowca.

- Zintegrowanie krajowego rynku gazu z rynkami naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim krajów UE, przyczyni się do budowy konkurencyjnego rynku gazu w Polsce i zwiększy bezpieczeństwo dostaw dla odbiorców końcowych - powiedział Włodzimierz Karpiński.

Nowelizacja wprowadza również szereg uproszczeń w postępowaniu administracyjnym, opartych na doświadczeniach w stosowaniu przepisów specustawy od 2009 r.

Z szacunków wynika, że wejście w życie ustawy pozytywnie wpłynie na konkurencyjność polskiej gospodarki, poprawi sytuację na rynku pracy i ożywi koniunkturę gospodarczą. Będzie miała również pozytywne skutki finansowe dla sektora finansów publicznych.

Zaproponowane rozwiązania służą ponadto zapewnieniu większego bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ proces planowania, przygotowania oraz realizacji inwestycji towarzyszących terminalowi regazyfikacyjnemu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu zostanie znacznie przyspieszony i usprawniony.

Likwidacja obecnych ograniczeń systemu przesyłowego oraz powstanie zintegrowanej infrastruktury przesyłowej o jednolitych parametrach pracy umożliwi dostarczanie/transportowanie znacznych ilości gazu z różnych kierunków (dywersyfikacja), w tym przede wszystkim z terminala LNG. Rozbudowa systemu przesyłowego stworzy również szansę eksportu surowca dostarczanego do terminalu LNG.

Korzystając z ułatwień wprowadzonych ww. ustawą, budowane będą gazociągi międzysystemowe o dużych przepustowościach oraz tłocznie gazu o przepustowości nie mniejszej niż 50.000 metrów sześciennych na godzinę wraz z oprzyrządowaniem koniecznym do utrzymania odpowiedniego poziomu ciśnienia. W szczególności dotyczyć to będzie połączenia na linii północ-południe oraz integracji rynków gazu w rejonie Morza Bałtyckiego. Połączenia te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, umożliwią stworzenie wspólnego regionalnego rynku gazu. Ponadto zwiększenie integracji krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych zwiększy nie tylko bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale przede wszystkim pozwoli zminimalizować ryzyka związane z potencjalnymi przerwami w dostawach gazu z kierunku wschodniego, które miały już miejsce w przeszłości.

W projekcie nowelizacji ustawy zawarto ściśle określoną listę inwestycji towarzyszących, niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu w Świnoujściu. Są to gazociągi:

- Gustorzyn-Włocławek-Gdynia, z tłocznią w Gustorzynie, stanowi część wschodniego odcinka Korytarza Północ-Południe. Gazociąg zasili odbiorców z województw: kujawsko-pomorskiego i pomorskiego.
- Hermanowice-Strachocina-Pogórska Wola-Tworzeń-Tworóg-Odolanów, jest to odcinek z tłocznią w Hermanowicach. Układ gazociągów stanowi przedłużenie południowego odcinka Korytarza Północ-Południe na wschód. Gaz będzie przesyłany poprzez Górny Śląsk i Podkarpacie na Słowację z wykorzystaniem planowanego połączenia międzysystemowego Polska-Słowacja.
- Hermanowice-Jarosław-Głuchów-Pogórska Wola, zapewni udrożnienie obecnego odcinka systemu przesyłowego w południowo-wschodniej Polsce.
- Tworóg-Kędzierzyn-Zdzieszowice-Wrocław. Gazociąg stanowi podstawową nitkę Korytarza Północ-Południe i będzie bezpośrednio współpracować z nowym połączeniem międzysystemowym Polska-Czechy.
- Skoczów-Komorowice-Oświęcim-Tworzeń, element Korytarza Północ-Południe. Rozbudowa połączenia międzysystemowego Polska-Czechy.
- Legnica-Polkowice-Żary, zapewni dostawy dla odbiorców województw dolnośląskiego i lubuskiego.- Kotowo-Zielona Góra, zwiększy przepustowość układu przesyłowego w zachodniej części Polski.
- Rembelszczyzna-Wronów-Rozwadów-Strachocina, umożliwi przyszłą reorganizację układu przesyłowego w Polsce południowo-wschodniej i wschodniej.
- Rembelszczyzna-Mory-Wola Karczewska, jest to element tzw. pierścienia warszawskiego. Gazociąg umożliwi dostawy gazu do odbiorców z rejonu Warszawy i Mazowsza.
- Gustorzyn- Łódź-Piotrków Trybunalski-Tworóg, gazociąg pozwoli na optymalizację zasilenia w gaz rejonu Polski centralnej.
- Wronów-Kozienice-Radom-Piotrków Trybunalski-Odolanów, gazociąg połączy zachodni i wschodni odcinek Korytarza Północ-Południe.
- Płońsk-Olsztyn, zapewni bezpieczeństwo dostaw do regionu województwa warmińsko-mazurskiego.
- Międzysystemowy gazociąg Polska-Czechy oraz Polska - Słowacja, to element priorytetu infrastrukturalnego UE – Korytarz Północ-Południe. Dostęp do tzw. Korytarza Południowego. Możliwość eksportu nadwyżek LNG i gazu łupkowego.
- Międzysystemowy gazociąg Polska-Litwa, element priorytetu infrastrukturalnego UE – BEMIP (Baltic Energy Market Interconnection Plan in Gas). Zapewni rozwój rynku gazu w Polsce północno-wschodniej.











Źródło: MSP