Resort pracy przesuwa podwyżkę zasiłku pogrzebowego o rok, a jego waloryzację nawet o dwa lata. – I tak nas nie stać – ripostuje Ministerstwo Finansów.
A zakładnikami trwających już kilka miesięcy między resortowych targów są wszyscy obywatele, którzy ponoszą ogromne koszty pogrzebów bliskich, sięgające już kilkunastu tysięcy złotych. Zwłaszcza że zasiłek pogrzebowy w obecnej wysokości, 4 tys. zł, pozostaje niezmieniony od 2011 r. Szacunkowy całkowity koszt pogrzebu z kremacją i nagrobkiem granitowym w 2024 r. wyniósł tymczasem od ok. 11,3 tys. zł w województwach podkarpackim i podlaskim do 13,3 tys. zł w województwie łódzkim, a bez kremacji i z nagrobkiem granitowym – od 12,1 tys. w województwach podlaskim, podkarpackim i lubelskim do 14,3 tys. zł w województwie łódzkim.
Kolejną odsłonę resortowych przepychanek ilustruje nowa opcja projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS, nad którą pracuje rząd. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej upiera się co do wysokości świadczenia – 7 tys. zł. W porównaniu z ostatnią wersją projektu czyni jednak ustępstwa, zgadzając się na przesunięcie terminu wejścia zmian w życie na początek 2026 r., a pierwszej waloryzacji zasiłku pogrzebowego (wyłącznie o przelicznik inflacyjny) na 2027 r. „Proponowana wysokość kwoty zasiłku pogrzebowego, mimo podwyższenia jej o 75 proc., nadal może nie sfinansować kosztów pogrzebu, szczególnie w dużych miastach” – czytamy w ocenie skutków regulacji.
Resort finansów pozostaje nieugięty i powraca do koncepcji świadczenia na obiecanym poziomie 150 proc. płacy minimalnej z bieżącego roku (6450 zł). „W obszarze polityki społecznej, w ramach realizacji postulatów z exposé, poza przedmiotowym projektem ustawy procedowane są obecnie również inne projekty generujące wysokie skutki finansowe” – podkreśla w protokole rozbieżności. Ministerstwo Finansów zdecydowanie też odrzuca pomysł jakiejkolwiek regularnej waloryzacji. Zaznacza, że najpierw „niezbędne jest przeprowadzenie analizy w zakresie wpływu podniesienia kwoty zasiłku pogrzebowego na rynek usług w tym obszarze, w szczególności, czy wprowadzone rozwiązanie nie spowoduje automatycznego, nieuzasadnionego wzrostu cen usług pogrzebowych”. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Stały Komitet Rady Ministrów