Pracownik, ubiegający się o emeryturę, musi przedstawić w ZUS szereg dokumentów potwierdzających głównie przebieg ubezpieczenia. Obowiązek pomocy w dopełnieniu formalności spoczywa na pracodawcy.
Gromadzenie dokumentacji
Przede wszystkim pracodawca powinien - zgodnie z ustawą z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118) - współdziałać z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia.
Oznacza to, że pracodawca musi prowadzić oraz przechowywać dokumentację osobową i płacową pracownika, na podstawie której wyda potem zaświadczenie potwierdzające prawo podwładnego do emerytury.
>>Czytaj też: Czy chorobowe wlicza się do emerytury?
Jeśli pracodawca posiada dokumenty potwierdzające przebieg zatrudnienia i ubezpieczenia pracownika, nie może odmówić wydania emerytalnych zaświadczeń. Co więcej, ponosi pełną odpowiedzialność za ewentualne nieprawidłowości przy ich wydawaniu i kompletowaniu samej dokumentacji.
Natomiast pracodawca nie ma obowiązku wyręczać pracownika w kompletowaniu zaświadczeń z poprzednich miejsc pracy.
Wydawanie zaświadczeń
Zaświadczenia, które pracodawca wydaje na podstawie dokumentacji osobowej pracownika, powinny potwierdzić:
- w jakim okresie i w jakim wymiarze czasu pracy pracownik był zatrudniony,
- wysokość przychodu potrzebnego do ustalenia podstawy wymiaru emerytury oraz kapitału początkowego,
- w jakim okresie pracownik wykonywał pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze – w celu ustalenia uprawnień do emerytury na podstawie ustawy emerytalnej oraz do emerytury pomostowej,
- okresy składkowe i nieskładkowe, czyli w jakim okresie pracownik korzystał z urlopu wychowawczego, urlopu bezpłatnego, pobierał wynagrodzenie za czas choroby lub zasiłki z ubezpieczenia społecznego.
Dlatego pracodawca ma obowiązek przechowywania dokumentacji płacowej i osobowej pracownika przez 50 lat od dnia zakończenia przez niego pracy.
Przygotowanie wniosku
Jeżeli wniosek o emeryturę składa osoba urodzona przed 1948 rokiem, na pracodawcy spoczywa również obowiązek przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę.
Wniosek może zostać przygotowany i przekazany do organu rentowego wyłącznie za zgodą pracownika - sam pracodawca nie może podjąć decyzji w tym zakresie.
Tego obowiązku nie ma w przypadku osób, które otrzymują emeryturę na nowych zasadach - urodzeni po 1948 roku sami muszą przygotować i złożyć wniosek w ZUS.
Kiedy pracodawca nie musi pomagać
Wszystkie przedstawione poniżej zasady dotyczą nie dotyczą pracodawcy, który jest:
- zleceniodawcą,
- osobą fizyczną zatrudniającą pracowników,
- płatnikiem składek niewypłacającym świadczeń z ubezpieczenia chorobowego,
- płatnikiem, który opłaca składkę za osoby współpracujące.
Taki pracodawca jest więc zwolniony z obowiązku pomocy podwładnemu w gromadzeniu dokumentacji emerytalnej.