Mieszkający poza granicami kraju, którym ZUS wstrzymał wypłatę renty lub emerytury z powodu nieodesłania poświadczenia życia, będą musieli sami złożyć wniosek o wznowienie wypłaty.



Każdego roku ZUS sprawdza, czy przebywający na stałe poza granicami kraju i pobierający polskie świadczenia nadal żyją. – Zwykle akcja wysyłki formularzy do takich klientów odbywa się co roku, ale samo jej rozłożenie w czasie jest takie, że niekiedy jej koniec przypada w roku następnym – wyjaśnia Radosław Milczarski z Biura Prasowego ZUS. – ZUS nie wstrzyma świadczenia, dopóki nie prześle do klienta dwukrotnie wyraźnej prośby o dostarczenie tego druku – dodaje Radosław Milczarski.
Oświadczenia wysyłane są tylko do tych zamieszkujących za granicą, w przypadku których nie jest możliwa elektroniczna kontrola uprawnień we współpracy z zagranicznymi odpowiednikami ZUS. Zakład w ostatnich latach podpisał szereg porozumień z instytucjami państw UE, na podstawie których kontroluje pozostawanie świadczeniobiorców przy życiu bez konieczności zwracania się i potwierdzania tego u samych zainteresowanych. Ale takie ułatwienie dotyczy tylko jednej czwartej z 53 tys. osób przebywających poza granicami Polski, które pobierają pieniądze z ZUS. W tej grupie są mieszkańcy Niemiec, Szwecji, Włoch, Chorwacji, Australii, czy Wielkiej Brytanii, którzy zostali sprawdzeni dla ZUS przez zagraniczną instytucję ubezpieczeniową.
– Nie wszyscy świadczeniobiorcy otrzymają więc z ZUS formularz oświadczenia – podkreśla Radosław Milczarski.
Co mają zrobić ci, którzy jednak taki list otrzymali? Dokument należy podpisać i poświadczyć, że podpisało się go samemu. ZUS wyjaśnia, że takie poświadczenie można uzyskać m.in. w polskiej placówce konsularnej oraz w lokalnym urzędzie państwa zamieszkania, uprawnionym do dokonywania poświadczania własnoręczności podpisu. ZUS honoruje także poświadczenia stwierdzone przez instytucje ubezpieczeń społecznych państwa zamieszkania.
Jeśli zakład nie otrzyma z powrotem wysłanego dokumentu, wstrzyma wypłatę renty lub emerytury. Kwestie wznowienia wypłaty świadczenia w odniesieniu do powyższych przypadków reguluje art. 135 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1383). W przypadku osoby, która np. nie dopełniła obowiązku poinformowania ZUS o zmianie adresu, wznowienie wypłaty nastąpi od miesiąca, w którym zgłosi ona o to wniosek. ZUS podkreśla, że na podstawie art. 80 pkt 2 i 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) świadczeniobiorcy mają obowiązek informowania jednostkę ZUS wypłacającą świadczenie o wszelkich zmianach wpływających na prawo do świadczeń. W tym także o zmianie adresu zamieszkania.
Terminy wysyłki
listopad 2017 r. – formularze oświadczeń wysłane zostały do osób mieszkających w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Belgii, Norwegii oraz na Ukrainie
styczeń 2018 r. – formularze zostały wysłane do Australii, Austrii, Czech, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Szwecji i Włoch
kwiecień 2018 r. – formularze zostaną wysłane do pozostałych krajów, w tym do osób mieszkających na terenie: Niemiec, Wlk. Brytanii oraz Słowacji