Nasze zaangażowanie na rzecz środowiska jest częścią naszej ponad 100-letniej, historii firmy – mówi Eyal Shohat, prezes zarządu SodaStream
Ile butelek wody do picia zużywa się rocznie na świecie? Jaką część z nich udaje się poddać recyklingowi?
W ciągu ostatniej dekady roczna produkcja jednorazowych plastikowych butelek przekroczyła 300 mln ton. Poziom ich recyklingu jest jednak bardzo różny. W Polsce wynosi on ok. 40 proc., w niektórych krajach Unii zbliża się niemal do 100 proc. Generalnie na tym polu jest wciąż bardzo dużo do zrobienia. Zresztą sam recykling nie rozwiąże problemu nadmiernej ilości jednorazowego plastiku. Potrzebujemy czegoś więcej – rozsądnych decyzji eliminujących konieczność jego wytwarzania.
Jest pan w stanie wskazać miejsca na mapie, gdzie odpady plastikowe czynią lokalnie najwięcej szkód?
Szkody środowiskowe związane z odpadami plastikowymi są problemem globalnym. Nie jest tak, że tylko kraje o niższym PKB nie radzą sobie z problemem, a dobrze zorganizowane i zasobne potrafią problem rozwiązać. Spójrzmy na przykład na USA – tam prawie 80 proc. plastikowych butelek trafia na wysypiska. W sumie na 10 tys. takich składowiskach jest 200 mln ton samych tylko jednorazowych plastikowych butelek.
Jednak z globalnej perspektywy najgorsza i najbardziej niepokojąca może być nie tyle sytuacja w konkretnym kraju, ile ta w oceanach. Pływa w nich już 5 bln kawałków plastiku, który bezpośrednio zagraża 267 gatunkom morskich stworzeń. Dotyczy to między innymi 86 proc. morskich żółwi i ponad 40 proc. morskich ssaków i ptaków.
Co można zrobić – z punktu widzenia biznesu – żeby minimalizować ilość plastikowych odpadów? Pytam o perspektywę biznesu, bo działania regulacyjne w tym zakresie biegną swoim torem.
Nie każdy musi od razu iść ścieżką SodaStream i budować biznes oparty na ideach ekologicznych. Natomiast każdy biznes można prowadzić w sposób bardziej odpowiedzialny i zrównoważony. Nawet jeśli jego częścią jest produkcja plastiku. Obecnie nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić świata bez plastikowej butelki, ale możemy stosować rozwiązania służące minimalizowaniu ilości jednorazowych plastikowych opakowań wprowadzanych do obrotu, jak ma to miejsce w przypadku SodaStream.
Co robi SodaStream, żeby minimalizować ilość jednorazowych plastikowych odpadów?
Nasza działalność w całości podporządkowana jest idei zrównoważonego rozwoju. Mamy produkt, dzięki któremu każda rodzina może zaoszczędzić nawet do 1769 jednorazowych butelek, co przekłada się na redukcję jej śladu węglowego. Nie chodzi tylko o same butelki, ale o wszystkie elementy długiego łańcucha produkcji i logistyki – od fabryki do sklepu.
Nie jest to jednak koniec naszej misji. Chcemy pójść dalej i zmienić cały proces produkcji i dystrybucji na bardziej przyjazny dla środowiska. Do 2023 r. wszystkie nasze urządzenia i butelki będą wykorzystywały wyłącznie materiały pochodzenia organicznego lub plastik z recyklingu. Skracamy też łańcuchy dostaw, by produkcja mogła odbywać się możliwie blisko konsumenta. W przyszłym roku 10 proc. zużywanej przez nas energii pochodzić będzie z paneli słonecznych.
SodaStream zobowiązała się do wyeliminowania 78 mld plastikowych butelek do 2025 r. Ile w tym refleksji nad koniecznością redukcji jednorazowego plastiku, a ile wniosków wyciągniętych z obserwacji proekologicznych trendów wśród konsumentów?
Nasze zaangażowanie na rzecz środowiska jest częścią naszej bardzo długiej, ponad 100-letniej historii. Saturatory zawsze były rozwiązaniem, które ogranicza nadmierną ilość odpadów. W efekcie to podejście stało się częścią naszego DNA, na długo, niż problem stał się elementem konsumenckich trendów.
Dziś jednak problem jest poważniejszy niż kiedykolwiek, dlatego działamy dwutorowo. Staramy się zmienić nasze otoczenie poprzez same produkty – jedna nasza butelka może zastąpić nawet 1769 tych plastikowych. Podjęliśmy globalne zobowiązanie, by być jednymi z liderów zmian w postawach konsumentów. W naszych działaniach mocno stawiamy na edukację dotyczącą drobnych zmian, które każdy z nas może wprowadzić dla dobra planety. Angażujemy się także w liczne globalne i lokalne inicjatywy zmierzające do eliminacji nadmiernej ilości plastikowych odpadów.
Czym SodaStream zaskoczy polskiego konsumenta? Dostosowaliście strategię podboju nowego rynku do lokalnej specyfiki?
Główny przekaz SodaStream jest zawsze podobny – chcemy powiedzieć konsumentom, że mogą upiec dwie pieczenie na jednym rożnie, tzn. pomóc planecie, eliminując zbędny jednorazowy plastik, oraz pomóc sobie w prawidłowym nawodnieniu organizmu, mając wodę gazowaną zawsze pod ręką.
Z perspektywy komunikacji to pewnie będzie dla polskich konsumentów duże zaskoczenie, bo są oni przyzwyczajeni do dwóch rzeczy – picia wody w jednorazowej plastikowej butelce oraz do idei recyklingu. Tymczasem SodaStream idzie krok dalej, podkreślając konieczność „precyklingu”, a zatem takiego podejmowania decyzji, która nie tyle mówi, co zrobić z butelką po jej zakupie, ile czy należy ją w ogóle kupić. To nowe, odświeżające podejście do tematu. Być może pierwsze tego typu działanie marketingowe na dużą skalę.
Sądzi pan, że wejście SodaStream na polski rynek zmieni coś, jeżeli chodzi o postawy zakupowe Polaków?
Jestem pewien, że SodaStream odniesie w Polsce sukces. Polska jest jednym z wiodących rynków na rynku wody gazowanej, piątym największym na świecie, licząc ilość wody wypitej na jednego mieszkańca. Potencjał na zmianę jest zatem ogromny, bo też nie brakuje Polaków bardzo świadomych ekologicznych skutków swoich wyborów konsumenckich.
Jakie cele chcecie osiągnąć w Polsce?
Chcemy pomoc zmienić zachowania Polaków i przyczynić się do eliminacji jednorazowych butelek z polskich domów, które dołącza do naszej bąbelkowej rewolucji. Jesteśmy przekonani, że miliony polskich rodzin dołączy do nas. Pomoże w tym na pewno współpraca z wieloma sieciami handlowymi, które zagwarantują naszym konsumentom łatwy dostęp do naszych produktów. Do końca roku produkty SodaStream będą obecne w sklepach elektro, hipermarketach i supermarketach w całej Polsce.
Plan staje się faktem, Polska dołącza do globalnego zobowiązania SodaStream i będzie miała swój znaczny wkład w obniżeniu zużycia jednorazowych plastikowych butelek. Do 2025 r. zobowiązujemy się do wyeliminowania 78 mld z nich, a w samej Polsce ok. 1 mld, a to zaledwie przy założeniu, że tylko 1 proc. gospodarstw domowych weźmie udział w naszej rewolucji! Imponujące prawda? DOP
Material powstał przy współpracy z SodaStream