Blisko 51 tys. osób skorzystało z form wsparcia w ramach Programu Edukacja, wdrażanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE). Był on finansowany z Funduszy EOG, środki przekazali darczyńcy z Norwegii, Islandii i Liechtensteinu
Celem programu było wspieranie rozwoju edukacji, zmniejszenie różnic społeczno-ekonomicznych a także budowanie partnerstw instytucjonalnych i wzmacnianie współpracy pomiędzy państwami darczyńców i Polską. Efekty podsumowano podczas konferencji w Warszawie.
Jak podkreśla Mirosław Marczewski, dyrektor generalny FRSE, przepływ wiedzy był dwustronny a jak pokazują liczne przykłady, współpraca trwa nadal, niezależnie od formalnego ukończenia programu. W jego ramach od 2019 r. zrealizowano blisko 330 projektów, w tym m.in. 71 wizyt studyjnych nauczycieli w Islandii i Norwegii, 45 projektów mobilnościowych, w ramach których studenci oraz pracownicy uczelni mogło zdobywać doświadczenia za granicą czy 58 projektów na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego. Uruchomiono platformę współpracy bilateralnej ułatwiającą instytucjom edukacyjnym nawiązywanie kontaktów. To tylko wybrane przykłady.
– Oferta programu stwarzała ogrom możliwości i to zdecydowało o jego sukcesie. Zmiana dotarła tam, gdzie była najbardziej oczekiwana – do szkół, uczelni wyższych, organizacji pozarządowych czy jednostek samorządowych. Przekrój beneficjentów i instytucji partnerskich był bardzo duży – mówi Liliana Budkowska, dyrektor Biura programów zewnętrznych FRSE.
Jak powiedziała podczas konferencji podsumowującej Joanna Mucha, wiceminister edukacji, projekty zrealizowane w ramach programu zmieniają oblicze edukacji i budują lepszą przyszłość, współtworząc, zgodnie z założeniami, Europę zieloną, konkurencyjną i sprzyjającą integracji społecznej. Konrad Wojnarowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej wśród najważniejszych osiągnięć programu wymienił w swoim wystąpieniu rozwój zawodowy osób pracujących w sektorze edukacji, zwiększenie mobilności studentów i pracowników uczelni wyższych a także opracowanie lub uaktualnienie ofert kształcenia zawodowego, w tym ustawicznego.
W podobnym tonie wypowiadali się przedstawiciele państw darczyńców. Podkreślali, że współpraca w obszarze edukacji jest inwestycją we wspólną przyszłość, sprawdza się przy poszukiwaniu nowych rozwiązań na miarę czasów i umożliwia przepływ wiedzy. Mowa była także o bezpiecznej i inkluzywnej szkole w kontekście wartości programu.
Podczas konferencji zwracano uwagę, że podczas realizacji programu trzeba było sprostać dwóm nieoczekiwanym wyzwaniom. Chodzi o pandemię koronawirusa oraz pełnoskalową inwazję Rosji na Ukrainę. Konsekwencją był rozwój nowych form współpracy a także inicjatywy nakierowane na wsparcie obywateli Ukrainy. FRSE jako operator oraz uczestnicy Programu Edukacja wykazali się przy tym daleko idącą elastycznością.
Na spotkaniu mowa też była o efektach synergii Programu Edukacja z innymi, w tym zwłaszcza z Erasmus+.
W Warszawie zaprezentowali się również beneficjenci programu, co pokazało jak różnorodne były projekty realizowane w jego ramach w całej Polsce. Na przykład gmina Lublin rozwinęła współpracę w obszarze edukacji z Reykjavikiem, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego zrealizowała projekt „Bałtyk bez barier” a Uniwersytet Bielsko-Bialski – „Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego”.
O tym jak ważny dla polskiej edukacji okazał się program, świadczą liczne nagrody i wyróżnienia przyznane jego beneficjentom. Aż cztery projekty zostały wyróżnione w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Przykładem jest „COMMUNE SENSE” Liceum Ogólnokształcącego im. Bohaterów Powstania Warszawskiego 1944, który zdobył I miejsce w konkursie Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej 2023 oraz w konkursie storytellingowym #EduStories, który miał swój finał w październiku 2023 r. Celem tej ostatniej inicjatywy było zaprezentowanie historii osobistych sukcesów osób uczestniczących w Programie Edukacja w formie kreatywnych opowieści.
W ramach programu udostępniono również setki rezultatów pracy intelektualnej – podręczniki, programy nauczania, narzędzia edukacyjne. Powstały m.in. programy studiów podyplomowych, scenariusze lekcji, pomoce dydaktyczne, przewodniki metodyczne, narzędzia diagnostyczne kompetencji, pilotażowe programy szkoleniowe dla nauczycieli, pakiety edukacyjna dla uczniów, w tym na przykład aplikacje mobilne, podcasty, gry i filmy wykorzystujące rzeczywistość wirtualną. Jak podkreślają przedstawiciele FRSE, tworzenie przestrzeni do rozwoju kompetencji cyfrowych było szczególnie istotne i kluczowe w kontekście trwającej transformacji w tym obszarze.
Materiał powstał przy współpracy z FRSE