Godziny czarnkowe, czyli godziny dostępności nauczycieli to czas, w którym nauczyciel jest dostępny dla rodziców i uczniów w szkole podczas konsultacji. Rozwiązanie to od początku było krytykowane przez środowisko. Teraz, nauczyciele zwracają się do nowej minister z prośbą o zlikwidowanie tego obowiązku.
Co to są "godziny czarnkowe"?
Godziny dostępności zostały wprowadzone od 1 września 2022 roku. Nauczyciele mają obowiązek zorganizowania konsultacji w wymiarze zależnym od czasu pracy. Może on wynieść godzinę tygodniowo lub godzinę co dwa tygodnie. W tym czasie musi być fizycznie obecny w szkole i odbywać spotkania z chętnymi rodzicami. Nauczyciele od początku podkreślali, że to rozwiązanie się nie sprawdzi, ponieważ są w kontakcie z rodzicami za pośrednictwem elektronicznych dzienników.
Zgodnie z ich przewidywaniami, godziny dostępności nie cieszyły się zainteresowaniem rodziców. Dlatego apelują do Barbary Nowackiej o zlikwidowanie tego obowiązku.
My, niżej podpisani, zwracamy się z uprzejmą prośbą o ponowne rozważenie zasadności wprowadzenia obowiązkowych godzin dostępności nauczycieli. Obowiązek ten stanowi dodatkowe obciążenie dla nauczycieli. Nie widzimy żadnych pozytywnych skutków tej regulacji, a wyłącznie coraz większe zniechęcenie nauczycielek i nauczycieli.
- pisze autorka petycji Marta Badowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 49 w Gdańsku.
Nauczyciele apelują o likwidację godzin dostępności
Podkreśla, że w praktyce wszystkie informacje dotyczące postępów uczniów, ocen oraz komunikaty ze szkoły są dostępne w dzienniczkach elektronicznych, wiadomościach ze szkoły, na stronach internetowych placówek oraz w mediach społecznościowych, a dla rodziców – również w czasie zebrań i wywiadówek w placówce. - W efekcie nauczyciele często spędzają te godziny w gotowości i oczekiwaniu, co jednak nie przekłada się na realny kontakt z rodzicami ani na wsparcie dla uczniów - pisze Badowska i podsumowuje: "Apelujemy o wycofanie obowiązku godzin dostępności, pozostawiając nauczycielom możliwość dobrowolnego dostosowania swojego czasu pracy do indywidualnych potrzeb uczniów i rodziców. Wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań pozwoli zachować równowagę pomiędzy wspieraniem uczniów, a dbaniem o dobrostan zawodowy nauczycieli".