Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje wprwadzenie kilku zmian w przeprowadzaniu egzaminu maturalnego. Mają one obowiązywać już od przyszłego roku.

Nowy rodzaj egzaminatora

MEN chce wprowadzenia e funkcji egzaminatora-weryfikatora i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w tyma także na maturze.

Od początku funkcjonowania systemu egzaminacyjnego w składzie każdego zespołu egzaminatorów uwzględnia się osobę, której zadaniem jest weryfikowanie poprawności sprawdzenia określonej próbki prac sprawdzonych przez każdego egzaminatora, jako mechanizmu kontrolnego jakości pracy egzaminatorów. Obecnie egzaminatorzy-weryfikatorzy funkcjonują jako „zwykli” egzaminatorzy i tak też są wynagradzani. Egzaminator-weryfikator to funkcja, jaką pełnią wybrani egzaminatorzy, podobnie jak w przypadku przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego.

Po zmianach egzaminator-weryfikator ma być lepiej wynagradzany. Projekt zmian w ustawie przewiduje podwyżkę w wysokości 12% łącznej kwoty wynagrodzeń przysługujących egzaminatorom wchodzącym w skład danego zespołu egzaminatorów.

Operator pracowni informatycznej

Zdaniem MEN konieczne jest także wprowadzenie funkcji operatora pracowni informatycznej jako osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowni komputerowej do przeprowadzenia części pisemnej i części praktycznej (dokumentacja przy komputerze) egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu maturalnego z informatyki.

Dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz egzaminatorzy zwracają uwagę, że osoby odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie komputerów i innych urządzeń podczas przeprowadzania egzaminów, w tym zapewnienie funkcjonującego i zgodnego z wytycznymi połączenia sieciowego i właściwego, zgodnego z wytycznymi, przygotowania sieci wewnętrznej w miejscu przeprowadzania danego egzaminu, nie otrzymują za to dodatkowe zadanie żadnego wynagrodzenia

Skreślenie egzaminatora

MEN chce także rozszerzenia przesłanek umożliwiających skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów. Jak zauważa ministerstwo konieczne jest dodanie przesłanki umożliwiającej skreślenie z ewidencji egzaminatorów egzaminatora w przypadku jego śmierci. W obecnym stanie prawnym brak wspomnianej przesłanki powoduje, że w ewidencji egzaminatorów nadal figurują osoby, które faktycznie nie mogą pełnić roli egzaminatora.

Dodatkowo, MEN chce dodać taką możliwość w przypadku nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w okresowych szkoleniach egzaminatorów, organizowanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.

Maturzysta wybierze dowolny język

MEN chce wprowadzić możliwość wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, jakiego języka absolwent uczył się w szkole.

Jak czytamy w uzasadnieniu do tych zmian, obecnie przepisy stanowią, że wybór przedmiotu dodatkowego, do którego absolwent przystępuje na egzaminie maturalnym, nie jest zależny od typu szkoły, do której absolwent uczęszczał, ani od przedmiotów, których uczył się w tej szkole (z wyjątkiem absolwentów oddziałów dwujęzycznych).

Ponieważ przepisy USO regulują tę zasadę wprost tylko w odniesieniu do przedmiotów dodatkowych, część dyrektorów szkół wywodzi z tego, że w przypadku języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego absolwent może dokonać wyboru wyłącznie spośród tych języków obcych nowożytnych, których uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych (taka zasada obowiązuje w przypadku egzaminu ósmoklasisty).

Zdaniem MEN w przypadku egzaminu maturalnego intencją ustawodawcy nigdy nie było takie rozwiązanie. Konieczne jest zatem doprecyzowanie przepisów odnoszących się do wyboru języka obcego nowożytnego na egzaminie maturalnym również jako przedmiotu obowiązkowego.

Przedmiot dodatkowy w szkołach dwujęzycznych

MEN chce doprecyzowania przepisów mówiących o tym, że absolwenci oddziałów i szkół dwujęzycznych przystępują do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym, z tego języka obcego nowożytnego, którego uczyli się w szkole na poziomie dwujęzycznym.

Obecnie przepisy zobowiązują absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych do przystąpienia do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym jako przedmiotu dodatkowego.

Przepisy nie precyzują jednak, jaki to ma być język, co prowadzi do sytuacji, w której np. absolwent oddziału dwujęzycznego z językiem hiszpańskim przystępuje do egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym z dowolnego języka obcego nowożytnego, który jest nauczany w tej szkole, jako drugi język nauczania (np. z języka francuskiego), a do egzaminu z języka hiszpańskiego, którego uczył się na poziomie dwujęzycznym w szkole w zdecydowanie większym wymiarze godzin, przystępuje na poziomie rozszerzonym. Tym samym konkuruje w rekrutacji na studia z osobami, które uczyły się tego języka (hiszpańskiego) w dużo mniejszym wymiarze godzin. W przypadku absolwentów oddziałów dwujęzycznych – w zakresie wyboru języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego – zasadą powinien być obowiązek przystąpienia do egzaminu z tego języka, którego uczyli się w szkole w zakresie dwujęzycznym, w zwiększonym wymiarze godzin.

Monitorowanie stanu zdrowia

Ministerstwo planuje także zmiany w przepisie zakazującym wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych oraz korzystania z nich w trakcie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Złamanie tego zakazu skutkuje unieważnieniem danego egzaminu.

Chodzi o dodanie wyjątku, który umożliwi wniesienie urządzenia telekomunikacyjnego na salę egzaminacyjną w przypadku zainstalowania na nim aplikacji monitorującej stan zdrowia zdającego, np. odczyt poziomu cukru we krwi u osoby chorej na cukrzycę.

Informacja o unieważnieniu egzaminu

MEN ujednolici także procedurę przekazywania uczniowi, słuchaczowi lub absolwentowi informacji o zamiarze unieważnienia odpowiednio egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu albo egzaminu maturalnego z danego przedmiotu w części pisemnej oraz informacji o unieważnieniu.

Będzie je przekazywał dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej za pośrednictwem dyrektora szkoły.

Systemy informatyczne obsługujące egzaminy zewnętrzne.

W drodze ustawy zostaną także określone systemy informatyczne wykorzystywane do przeprowadzania egzaminów organizowanych w systemie oświaty.

Do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminów eksternistycznych z zakresu kształcenia ogólnego będzie wykorzystywany System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Ogólnokształcące (SIOEO), natomiast do przeprowadzania egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego zawodowego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie będzie wykorzystywany System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Zawodowe (SIOEZ.