– Skupiamy się na doskonaleniu metod kształcenia i kładziemy duży nacisk na warsztatowy charakter realizowanych zajęć. Reagujemy też na zmieniające się potrzeby rynku zwiększając np. naszą ofertę zajęć obcojęzycznych czy kształtujących kompetencje z zakresu informatyki prawniczej – mówi dr hab. Andrzej Herbet, dziekan Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Specyfika kierunku prawo polega m.in. na tym, że przygotowuje on do podjęcia szeregu różnych ról społecznych, profesji i stanowisk. Poza wykonywaniem typowych zawodów prawniczych (sędzia, prokurator, adwokat, radca prawny, notariusz, komornik) absolwenci tego kierunku podejmują nierzadko własną działalność gospodarczą, zostają menedżerami, angażują się w działalność NGO-sów, służbę publiczną w administracji rządowej lub samorządowej, poświęcają się karierze dyplomatycznej itd. Nieco odrębnie należy zatem patrzeć na zestaw cech kandydata na studia prawnicze i kandydata do wykonywania typowych zawodów prawniczych. Tym niemniej, byłoby znakomicie, gdyby przyszli adepci studiów prawniczych wykazywali się zdolnością logicznego i krytycznego myślenia, umiejętnością formułowania precyzyjnych i poprawnych wypowiedzi w mowie i na piśmie, otwartością na drugiego człowieka oraz czymś, co można byłoby nazwać osądem moralnym albo zdolnością do poszukiwania słusznościowych rozstrzygnięć przypadków kolizji interesów czy wartości.
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie publiczne - poznaj wyniki
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie niepubliczne - poznaj wyniki
Jeżeli chodzi o ofertę programową Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL, to jest ona porównywalna do większości innych wydziałów prawa w Polsce. Reagujemy oczywiście, także w tym zakresie, na zmieniające się potrzeby rynku, zwiększając np. naszą ofertę zajęć obcojęzycznych, kształtujących tzw. soft skills, kształtujących kompetencje i umiejętności z zakresu in-formatyki prawniczej itd. Główny punkt ciężkości lokujemy jednak w doskonaleniu metod kształcenia, które w naszej ocenie powinny zmierzać w kierunku modelu charakteryzującego się większym nakładem pracy własnej studenta oraz warsztatowym lub konwersatoryjnym charakterem zajęć realizowanych na Wydziale i w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi. Nie deprecjonując konieczności wyjaśnienia i wpojenia studentom konstrukcji i instytucji podstawowych dla danej gałęzi prawa wydaje się, że równie istotne jest kształtowanie kompetencji i umiejętności ich stosowania w praktyce. Charakterystyczne dla naszego Wydziału jest wreszcie bardzo indywidualne podejście do studenta i dbałość o poprawne relacje, trudna do osiągnięcia przy kształceniu masowym. Tradycyjnie rozumiany Uniwersytet to w końcu „wspólnota uczących i studiujących”.
W roku akademickim 2017/18 studia na kierunku prawo rozpoczęły 262 osoby, a liczba absolwentów wynosiła 205, tj. 78,2 proc. Z kolei w roku akademickim 2018/19 studia na kierunku prawo rozpoczęło 300 osób - tytuł magistra uzyskało 197 tj. 65,6 proc.
Na KUL działa oczywiście aktywnie Biuro Karier. W wyborze przyszłej kariery zawodowej kluczowe jest jednak, w mojej ocenie, właściwe rozpoznanie własnych predyspozycji oraz rzetelne zapoznanie się ze specyfiką danej profesji. Z tego powodu już od początku cyklu kształcenia staramy się wspierać studentów przez spotkania z praktykami, organizowane już podczas tzw. formation week, różnego rodzaju programy mentoringowe i tutoringowe, obowiązkowe i fakultatywne praktyki, w tym także realizowane na podstawie porozumień podpisywanych z wybranymi interesariuszami, w tym sądami i prokuraturami, a skończywszy na zajęciach przygotowujących do wyboru i egzaminu na aplikacje. W naszym modelu kształcenia kluczowy jest jednak zwłaszcza bezpośredni kontakt studentów z ich opiekunami (tutorami, promotorami prac dyplomowych).
Otwierając się na nią i zmieniając się wraz nią. Uniwersytety nie mogą stać się skansenem, zamkniętym i hermetycznie oddzielonym od otoczenia uniwersum. Osoby odpowiedzialne za kształcenie na wydziałach prawa powinny niezwykle uważnie obserwować zmiany otaczającej nas rzeczywistości – nie tylko warunków gospodarczych czy też rynku pracy, ale również technologiczne, mentalnościowe, postaw społecznych itd. Zachowując to, co najlepsze w tradycji kształcenia uniwersyteckiego, powinniśmy ciągle dostosowywać zarówno programy studiów, jak i arsenał metod dydaktycznych w sposób, którego efektem będzie nie tyle produkcja zręcznych „techników prawa” wyposażonych w encyklopedyczną wiedzę aktualną na datę otrzymania dyplomu, ile myślące, krytyczne i twórcze osoby, zdolne do dalszego rozwoju i doskonalenia jednostki. Jest to tym ważniejsze, że wedle wszelkich danych rynek pracy oraz instrumentarium pracy prawnika zmienią się w ciągu najbliższych lat i dekad w sposób, którego nie jesteśmy nawet jeszcze w stanie ocenić czy przewidzieć. I chociaż może się to nie kojarzyć z wyzwaniami współczesności, a nawet zabrzmieć wręcz archaicznie czy naiwnie – nie możemy zaniedbywać sfery kształtowania postaw studentów: „Takie będą Rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie”.
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie publiczne - poznaj wyniki
XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie niepubliczne - poznaj wyniki