Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego listę lektur szkolnych. Konsultacje społeczne będą trwały do 8 lipca.
Powodem zmian jest, jak zaznacza MEiN, chęć lepszego dopasowania omawianych utworów do realizacji podstawy programowej.
Wiążą się one także z zaproponowaniem takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników).
Zmiany zaproponowane przez ministerstwo dotyczą przede wszystkim wykazu lektur uzupełniających (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej zmiany dotyczą propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania). Jak podkreśla MEiN w przypadku lektur obowiązkowych w projekcie proponuje się tylko nieliczne zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z danej pozycji. Jest to istotne z punktu widzenia przygotowań do egzaminu ósmoklasisty. Tak skonstruowane zmiany nie będą skutkowałaby zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych.
Co się zmieni
W klasach I-III ministerstwo edukacji rekomenduje dodanie lektur:
- Dorota Gellner, Wścibscy;
- Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
- Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
- Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
- Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych
I usunięcie:
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
- Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
- Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
- Marcin Pałasz, Sposób na Elfa
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia czytamy, że lektury, które powinny zostać usunięte "nie korespondują z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej dotyczącymi emocjonalnego rozwoju ucznia". Chodzi tu o umiejętności rozumienia odczuć zwierząt, prowadzenie prostych hodowli roślin oraz określania, co jest dobre, a co jest złe i naśladowanie zachowań dobrych na podstawie doświadczeń ze świata realnego oraz przykładów płynących z tekstów literackich, filmów i innych źródeł.
Z kolei dodane lektury mają realizować zapis podstawy o samodzielnym czytaniu wybranych książek również w odniesieniu do orientacji historycznej, w której "uczeń opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach".
W przypadku uczniów klas IV-VIII zmiany będą dotyczyły usunięcia z listy lektur obowiązkowych „pozycji książkowych, w których zastrzeżenia budzi warstwa składniowo-leksykalna języka oraz zawartość merytoryczna (m.in. kreacja świata przedstawionego)”. Za taką książkę uznany został utwór Rafała Kosika "Felix, Net i Nika" oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".
Poza tym MEiN chce usunięcia książek:
- Karol May, Winnetou
- Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów
Z listy lektur obowiązkowych do listy lektur uzupełniających miałaby zostać przesunięta powieść Melchiora Wańkowicza "Ziele na kraterze".
Dodane mają zostać książki:
- Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
- Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
- André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
- Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
- Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
- Nicolas Sparks, Jesienna miłość
Jak pisze MEiN zaproponowane książki „warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)”.
Zaproponowane utwory literackie pozwolą uczniom na odwoływanie się do wartości uniwersalnych związanych z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi i etycznymi. Ważnym elementem zmian jest umieszczenie na liście lektur uzupełniających takich pozycji książkowych, które stanowią przykład różnorodnych kontekstów: kulturowego, filozoficznego, społecznego, biograficznego. Książki te skłaniają do refleksji, pobudzają wyobraźnię, poruszają tematy atrakcyjne dla młodego czytelnika.
- pisze MEiN.
W odniesieniu do szkół ponadpodstawowych MEiN proponuje, by z wykazu lektur zniknęły wiersze Marcina Świetlickiego, "ponieważ myśli zawarte w wielu utworach nie reprezentują wartości, które wpisane zostały w podstawie programowej".
Ponadto z zakresu rozszerzone usunięte miałyby zostać:
Zakres rozszerzony:
- Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym;
- François Villon, Wielki testament (fragmenty);
- Piotr Skarga, Żywoty świętych (fragmenty);
- Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa;
- Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku
Dodać MEiN chce:
Zakres podstawowy:
- Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);
- Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
- Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;
- Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;
- Witold Pilecki, Raport Witolda;
- Wiesław Kielar, Anus mundi;
- Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;
- Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
- John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia
Zakres rozszerzony:
- Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;
- Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;
- Krystyna Lubieniecka- Baraniak, Gdy brat staje się katem;
- Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
- Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
- Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
- Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim.