Tendencje są takie, że dąży się do jak najwcześniejszej edukacji dzieci. To potwierdzają badania prowadzone od kilkunastu lat - mówi IAR Jan Truszczyński.

Dyrektor Generalny Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury Komisji Europejskiej mówi, że wczesna edukacja dziecka przynosi doskonałe efekty. Chodzi szczególnie o wyrównywanie szans w kontekście dzieci pochodzących z biedniejszych rodzin czy z terenów wiejskich.

Jan Truszczyński zwrócił uwagę, że w Unii Europejskiej procent dzieci objętej edukacją przedszkolną oraz formami wczesnej opieki wynosi prawie 94 procent. W Polsce ten odsetek wynosi 78 procent.

Truszczyński przyznał, że Finowie posyłają swoje dzieci do szkoły w wieku siedmiu lat i tamtejszy system edukacji ma jedne z najlepszych efektów kształcenia na świecie. Zwrócił jednak uwagę na rozwiniętą tam edukację przedszkolną. Tam praktycznie sto procent dzieci, nawet tych poniżej trzeciego roku życia, korzysta z form opieki, gdzie maluchy spotykają się w większej grupie.

Truszczyński podkreślił jednak, że systemy edukacji to jest indywidualna sprawa każdego państwa członkowskiego. Komisja Europejska nie ingeruje w te sprawy.