"Wierzę, że podpisanie tego dokumentu będzie doskonałą podstawą do dalszego współdziałania na rzecz praw studenta" - powiedziała, cytowana w komunikacie, prof. Barbara Kudrycka.
Karta gwarantująca prawa studentów wprowadzona reformą szkolnictwa wyższego została podpisana podczas spotkania minister Kudryckiej z ponad 120 rektorami publicznych i niepublicznych szkół wyższych w Centrum Nauki Kopernik. W imieniu rektorów dokument podpisał prof. Wiesław Banyś, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
Reforma została wprowadzona ustawą "Prawo o szkolnictwie wyższym". Gwarantuje ona studentom od 1 stycznia 2012 r. bezpłatne egzaminy dyplomowe, poprawkowe i komisyjne, wpis na kolejny rok i semestr studiów, złożenie pracy dyplomowej, wydanie suplementu do dyplomu i dziennika praktyk.
Jak podano w czwartkowym komunikacie, minister nauki i szkolnictwa wyższego zapewniła, że resort na bieżąco będzie sprawdzał przestrzeganie zasad zawartych w karcie. Podkreśliła też konieczność monitorowania losów absolwentów i stałego kontrolowania poziomu dydaktyki. Profesor Wiesław Banyś zadeklarował gotowość do stałej współpracy na rzecz podwyższania jakości kształcenia.
Student jest najwyższym podmiotem uczelni
W Karcie Praw Studenta zapisano m.in., że student jest najwyższym podmiotem uczelni, każdy student ma równe szanse w dostępie do bezpłatnych studiów na drugim kierunku, prawa studenta chroni obowiązkowa umowa cywilnoprawna z uczelnią publiczną i niepubliczną, uczelnia nie może pobierać od studenta żadnych dodatkowych opłat nieprzewidzianych w umowie ze studentem oraz że każdy student ocenia pracę nauczyciela akademickiego.
Tematem czwartkowych rozmów były również wyzwania stojące przed szkolnictwem wyższym w najbliższym roku akademickim. Chodzi zwłaszcza o zapewnienie wysokiej jakości kształcenia, coraz mniejszą liczbę studentów spowodowaną niżem demograficznym, kwestie konkurencyjności polskiej nauki na świecie oraz otwarcie krajowych uczelni na studentów z zagranicy - czytamy w komunikacie przesłanym PAP.
Ponadto poruszane były zagadnienia łączenia szkolnictwa wyższego z gospodarką i współpracy między jednostkami naukowymi a przedsiębiorcami.