statystyki

Nowe problemy wynikające z przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce

autor: Oliwia Małecka11.07.2019, 10:50; Aktualizacja: 12.07.2019, 18:24
Jeśli uczelnia niepubliczna nie określi zasad podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez nauczyciela akademickiego w statucie, to stosuje się przepisy dotyczące uczelni publicznej.

Jeśli uczelnia niepubliczna nie określi zasad podejmowania dodatkowego zatrudnienia przez nauczyciela akademickiego w statucie, to stosuje się przepisy dotyczące uczelni publicznej.źródło: ShutterStock

Gdy większość osób myśli o skąpanych słońcem plażach i planuje letni wypoczynek, kadrowe pracujące na uczelniach wyższych mają przed oczyma nadchodzący październik, a wraz z nim nowy rok akademicki i nowe problemy wynikające z konieczności opanowania przepisów ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668).

Na jesieni wchodzą bowiem w życie kolejne regulacje tej ustawy, zwanej ustawą 2.0, która w części zaczęła obowiązywać już w październiku 2018 r., jednak wynikające z niej zmiany zostały rozciągnięte na kilka lat. Z końcem września bieżącego roku organy jednostek organizacyjnych uczelni, jak np. dziekani wydziałów, przestają być organami uczelni. Do początku października muszą także zostać wprowadzone nowe statuty i regulaminy pracy uczelni oraz regulaminy szkół doktorskich. Ponadto od 1 października 2019 r. pierwsi doktoranci rozpoczną kształcenie w nowej formie – w ramach szkół doktorskich. Również od tego dnia mogą być wszczynane postępowania w sprawie nadania stopnia doktora i doktora habilitowanego oraz tytułu profesora według nowych zasad.

P amiętajmy przy tym, że ustawy 2.0 nie sposób interpretować bez równoczesnego śledzenia regulacji ustawy z 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1669). Zawiera ona m.in. terminy wejścia w życie poszczególnych przepisów ustawy 2.0 oraz przepisy przejściowe. Co znamienne, wydaje się, że te ostatnie, choć miały ułatwić stosowanie ustawy 2.0, przyprawią o szczególny zawrót głowy. 

O co kadrowe pytają na szkoleniach

Dodatkowe zatrudnienie na uczelni niepublicznej problem Nowa ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce przewiduje obowiązek uzyskania zgody rektora na podjęcie przez nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia. Jak wygląda procedura jej uzyskania? Czy jest ona wymagana w przypadku pracy w uczelniach niepublicznych? I czy nauczyciel akademicki mógłby podjąć zatrudnienie w takiej szkole wyższej, jeżeli nie byłoby ono w żaden sposób związane z dydaktyką lub działalnością naukową? W jakim terminie powinien się zwrócić do rektora o tę zgodę?

odpowiedź Kwestię dodatkowego zatrudnienia reguluje art. 125 prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z tym przepisem od dnia wystąpienia przez nauczyciela akademickiego o zgodę na dodatkowe zatrudnienie rektor ma dwa miesiące na jej wyrażenie lub odmowę – przy czym ta ostatnia wymaga uzasadnienia. Ustawa nie określa jednak sposobu ubiegania się o tę zgodę: można jedynie przypuszczać, że nauczyciel powinien o nią wystąpić do rektora pisemnie, a rektor – w przypadku odmowy wyrażenia zgody ‒ powinien podać uzasadnienie w takiej samej formie. Zatem jeśli zatrudnienie miałoby nastąpić od października 2019 r., złożenie wniosku powinno uwzględnić okres oczekiwania na reakcję rektora.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane