statystyki

Ranking biur podróży 2012. Zobacz, z kim warto wybrać się na wakacje

21.06.2012, 13:59; Aktualizacja: 21.06.2012, 14:46
  • Wyślij
  • Drukuj
Plaża na wyspie Cozumel w Meksyku Fot.flickr/Grand Velas Riviera Maya

źródło: InnePlaża na wyspie Cozumel w Meksyku Fot.flickr/Grand Velas Riviera Maya

Opublikowany już został ranking biur podróży 2012, przygotowany przez "Wiadomości Turystyczne", który pokazuje, że sytuacja w branży nie jest zła. Choć najwięksi touroperatorzy zanotowali zyski kosztem mniejszych, niewielu zakończyło ubiegły rok ze stratą.



"Wiadomości Turystyczne", dwutygodnik branży turystycznej, po raz kolejny opublikował raport „Touroperatorzy 2012”. Opracowanie to jest prezentacją wyników finansowych, oferty, liczby obsłużonych klientów i efektywności działania touroperatorów w 2011 r. Zawiera również ranking największych spośród nich, podsumowanie całego roku działalności, analizę trendów, zmian i kondycji organizatorów turystyki.

Miniony rok przyniósł w świecie biznesu wiele zmian. Prócz nowego rozdania kart na polskiej scenie politycznej głośnym echem odbiły się działania Unii ratujące strefę euro. Jednak te wydarzenia, kryzys w Grecji czy kolejne zamieszki związane z arabską wiosną wpływały na branżę turystyczną mniej, niż można by było przypuszczać. Największy wpływ miały dwa czynniki – wahania na rynku walut oraz zmiany w polskim prawie, nakładające na touroperatorów obowiązek zwiększenia dotychczasowych sum gwarancyjnych.

Jak wynika z danych zebranych w tegorocznym rankingu, choć ostatnie tygodnie upływają wśród narzekań na stan polskiej branży turystycznej, jej kondycja nie jest tak zła, jak się powszechnie uważa. Liderzy odnotowali znaczące wzrosty. Obroty firm, które zajęły dziesięć pierwszych miejsc w rankingu, wynoszą łącznie 3,42 mld zł. Łączne przychody pierwszej dwudziestki to 4,05 mld zł. Choć zyski większości nie są tak duże, jak spodziewano się tego w zeszłorocznych prognozach, tylko nieliczni odnotowali straty. Wysokość zysków podało 25 touroperatorów, pozostała część spośród 35 zaprezentowanych w rankingu, odmówiła podania wyników finansowych. Obroty większości firm wzrosły, spadek zanotowało jedynie czterech spomiędzy 25 organizatorów turystyki, którzy zaprezentowani zostali w ubiegłorocznym wydaniu raportu.



Biorąc pod uwagę kondycję europejskiej gospodarki, trzeba uznać, że ten rok mógł być dla turystyki o wiele gorszy, niż był w rzeczywistości. Obroty organizatorów w Polsce stale rosną, mimo że branża ma generalnie złą prasę i niewielką siłę przebicia w mediach oraz polityce – komentuje Marzena Zarzycka, redaktor prowadząca „Wiadomości Turystyczne” – W większości obserwujemy zyski i wzrosty obrotów. Nawet upadek Triady, mimo że bolesny dla branży, przeprowadzony został tak, że nie ucierpieli na nim klienci. – dodaje.

Jak jednak pokazał przykład Triady, opieranie wniosków o kondycji finansowej poszczególnych touroperatorów na podstawie samych tylko obrotów nie jest dobrym pomysłem. Z tego powodu, w tegorocznej edycji rankingu zestawiono również wysokość sum gwarancyjnych oraz liczbę klientów. W tegorocznym rankingu zapytano zarówno o kapitał zakładowy, czyli ten, który wniesiono na początku działalności firmy, jak i kapitały własne, czyli fundusze, z którymi touroperator zamyka rok. Firma, która ma duży kapitał własny, może dopuścić jednoroczną stratę. Prawdziwy obraz finansowy touroperatora wyłania się więc z zestawienia minimum trzech wartości: obrotów, kapitału własnego oraz zysków lub strat.

Wedle analizy danych zgromadzonych w tegorocznym rankingu, przeprowadzonej przez turystycznego eksperta Andrzeja Betleja, najpewniej mogą się czuć klienci tych organizatorów turystyki, którzy są częścią większych, zagranicznych koncernów. W razie kłopotów finansowych touroperatorzy ci mogą liczyć na pomoc zagranicznych decydentów. Wedle Betleja konsumenckie ryzyko można by ograniczyć poprzez stopniowa eliminację podmiotów o najsłabszej kondycji finansowej. Rozwiązanie takie wymagałoby jednak zmian na poziomie legislacyjnym. Metodą odsiewania nie utrzymujących się na rynku organizatorów turystyki mogłoby być również kolejne podniesienie wymaganych sum gwarancyjnych (z 14 proc. do 20-25 proc.), jednak zdecydowaną wadą takiego rozwiązania byłoby niepotrzebne finansowe obciążanie klientów. Tymczasem podnoszony co jakiś czas pomysł wprowadzenia na wzór Rosji funduszu kompensacyjnego, mimo zdecydowanie najniższych kosztów, budzi niezmienny sprzeciw zarówno branży turystycznej jak i środowiska urzędniczego.

Żródło: Ranking Wiadomości Turystycznych „Touroperatorzy. Raport 2012”




Źródło:Informacja prasowa

Komentarze: 17

  • 1: ja1 z IP: 95.49.212.* (2012-06-25 10:53)

    A ja po nieuwzględnionej reklamacji w 2011 roku , w tym roku zrezygnowałam z ITAKI i myslę ,że zrobilo tak wiele osób.

  • 2: artur z IP: 79.163.17.* (2012-06-25 17:39)

    teraz jezeli ma sie tylko pieniadze swiat stoi otworem. Mimo niezbyt duzych zarobkow, pojechalismy z rodzina na costa brave w hiszpanii, owszem, ze czesc kredytowalismy w Getin, jednak sama rata nie okazala sie zbyt uciazliwa

  • 3: kaisa z IP: 83.21.174.* (2012-06-27 00:03)

    Ja tam w rankingi nie wierzę. Bezpośrednio przed kupieniem wycieczki raport od verdict kupuję dzięki czemu wiem jak biuro finansowo sobie radzi. Odpuka jeszcze nigdy sie na tym nie przejechałam.

  • 4: ak z IP: 91.224.144.* (2012-06-28 12:47)

    Proponuję zwracać uwagę również na przewoźnika z którego korzysta biuro. Nie polecam linii Enter Air. Takim śmierdzącym samolotem nie leciałem jeszcze. Ubranie w którym podróżowałem, po dotarciu do domu trzeba było wrzucić od razu do pralki. Wylot z Krety do W-wy 20.06.2012, planowany na 21,30 czasu miejscowego (czas polski -1) opóźniony o około 5 godzin. W dodatku przed lądowaniem stewardesa podała komunikat w taki sposób, że wywołało to rozbawienie jej kolezanek i jej samej... pasażerom (wielu z małymi dziećmi) jakoś do śmiechu nie było.

  • 5: gucio z IP: 77.255.210.* (2012-06-29 08:58)

    Korzystam z ITAKI. Jest dobrze.

  • 6: zabo2 z IP: 77.252.226.* (2012-07-03 09:28)

    Każde biuro może nie wywiązać się ze swojej usługi. Dlatego najlepiej płacić kartą i skorzystać z "obciążenia zwrotnego". Dzięki takiemu można reklamować np. wycieczkę, która się nie odbyła a formalnościami zajmie się bank i np. Visa. Proponuję trochę o tym poczytać. I dostaniemy 100% zwrotu

  • 7: abcde z IP: 31.63.200.* (2012-07-05 13:28)

    Taki Sky Club w rankingu 7 ,a upadł. Nie ma co wierzyć w ranking..

  • 8: kasia z IP: 37.30.61.* (2012-07-06 08:39)

    i po co takie rankingi - skoro po paru tygodniach, jeden z czołówki upadł??? jak zwykły turysta może uniknąć problemów skoro nawet pod szacownym szyldem Gazety Prawnej faworyzuje się biura które zapewne w tym czasie już miały kiepską sytuacje finansową ...

  • 9: Iwona z IP: 178.73.63.* (2012-07-06 12:18)

    Itaka-polecam!Byłam z tym biurem 5 razy nigdy nie miałam żadnych problemów.Nawet ja raz mi zagineła walizka odzyskałam ją po 15 min.

  • 10: Wiesiek D z IP: 87.205.79.* (2012-07-06 12:59)

    Witam.Ja jednak polecam Biuro podróży Rainbow Tours.Mają bardzo dobrą organizację wycieczek,świetnych pilotów i bardzo miłą obsługę.Byłem na kilku wycieczkach z tego biura i jestem bardzo zadowolony.Pozdrawiam.


Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
serwisy tematyczne w GazetaPrawna.pl