Ponad 5 mld zł spółka PLK zamierza przeznaczyć na inwestycje przygraniczne do końca 2023 r. Znamy szczegóły.
Kolejarze otworzą jutro nowy most między Polską a Niemcami. Przeprawa nad Nysą Łużycką usprawni połączenie z Wrocławia do Lipska i Berlina. Na starym moście, który został zdemontowany, ruch pociągów odbywał się po jednym torze z prędkością do 50 km/h. Nowy umożliwi jazdę po dwóch – do 120 km/h. W ciągu doby skorzysta z niego ponad 150 cięższych niż dotychczas pociągów towarowych, a do tego składy pasażerskie.
Nowy most wpisuje się we wcześniejszą dużą modernizację magistrali E30 z Opola przez Wrocław, Węgliniec do granicy z Niemcami i jest realizowany przez PKP w koordynacji z Deutsche Bahn. Bo zarządca infrastruktury kolejowej w Niemczech, spółka DB Netz, prowadzi prace – w tym elektryfikację – linii z Knappenrode do miejscowości Horka przy granicy z Polską. A PLK planują po swojej stronie jeszcze m.in. rewitalizację linii nr 274 Jelenia Góra – Zgorzelec.
PKP Polskie Linie Kolejowe nie miały wcześniej tak rozbudowanych planów inwestycji na szlakach w rejonie przejść granicznych. Kończenie inwestycji do Niemiec jest co prawda pochodną prac realizowanych w większości przez poprzedników. Ale na polecenie Ministerstwa Infrastruktury państwowy zarządca torów wdraża też udrożnienie szlaków na wschód i południe.
Na Ukrainę. PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i modernizację stacji Medyka. Prace mają ruszyć w przyszłym roku, a do 2023 r. PLK planują wydać na poprawę stacji ponad 100 mln zł. Na drodze do przejścia granicznego Medyka – Mościska PLK wymienią m.in. ponad 12 km torów, 35 mostów, wiaduktów i przepustów oraz urządzenia sterowania ruchem. Prace dotyczą odcinków po polskiej stronie o różnych rozstawach szyn: europejskim i wschodnim. – Po ich zakończeniu w grudniu 2019 r. pociągi towarowe pojadą dwukrotnie szybciej, z prędkością 40 km/h. Obecnie jest 20 km/h – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Na Litwę. Według zapowiedzi PKP do 2023 r. pociągi mają jeździć przez zmodernizowaną stację graniczną w Trakiszkach. Do tego konieczna jest modernizacja E75 z Białegostoku przez Suwałki do granicy – w ramach budowy szlaku Rail Baltica. Wniosek o dofinansowanie PLK złożą do trzeciego naboru z funduszu Łącząc Europę (CEF) w lutym 2017 r. Szacowana łączna wartość tych prac to aż 2,5 mld zł.
W ramach Rail Baltica PKP PLK modernizują na razie odcinek między Warszawą a Sadownem. W tym roku kolejarzom udało się uzyskać unijne wsparcie na dalszy fragment: z Sadownego przez Czyżew do Białegostoku. Jego budowa ma ruszyć w 2017 r.
Na Białoruś. Do 2023 r. PLK szykują modernizacje w rejonie innych przejść na Podlasiu. Po pierwsze, w Kuźnicy Białostockiej (na linii nr 6 z Białegostoku przez Sokółkę) za około 200 mln zł. Po drugie, w Siemianówce, w tym poprawę stanu toru szerokiego, za łącznie blisko 31 mln zł. Z kolei planowane prace na linii kolejowej E20 z Siedlec do Terespola zostały wycenione na ponad 550 mln zł.
Do Czech i na Słowację. PKP PLK planują udrożnienie podstawowych tzw. szlaków wywozowych z Górnego Śląska. Planowana jest m.in. modernizacja linii kolejowej 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki do Czech oraz szlaku 139 łączącego Czechowice-Dziedzice – Zwardoń w kierunku Słowacji. PLK mają na to przyobiecane z UE prawie pół miliarda złotych.
Do Rosji. Co ciekawe, mimo napiętej sytuacji w relacjach z Rosją polska kolej zaplanowała wydatki (co prawda niewielkie) na linie do obwodu kaliningradzkiego. PLK deklarują wydanie do 2021 r. ze środków krajowych 16 mln zł na linię Skandawa – Żeleznodorożnyj. Rok dłużej mają potrwać prace między Braniewem i Mamonowem warte ok. 30 mln zł. To inwestycje w poprawę stanu technicznego kolei wzdłuż krajów granicy wschodniej (w tym tor szeroki). Ta pula jest warta prawie ćwierć miliarda złotych.