Cel: dotrwać do eldorado
Pierwsze z 50 przetargów na trasy ekspresowe według nowych zasad mają ruszyć na przełomie czerwca i lipca. Średni czas wyboru przez GDDKiA wykonawcy to 9 miesięcy. Budowy i płatności powinny wystartować w I połowie 2014 r. MRR zakłada, że do tego czasu powinny zostać zatwierdzone przez KE programy operacyjne dla budżetu 2014–2020. Tegoroczny pakiet zamówień GDDKiA, to dopiero początek, bo do 2020 r. agencja planuje wrzucenie na rynek 75 mld zł (łącznie ze środkami KFD z opłaty paliwowej, viaTOLL i spółki PIR).
Dla wykonawców problemem jest, by przetrwać ten okres przejściowy. Według Krajowej Izby Gospodarczej sektor budowlany sygnalizuje najniższy od lat poziom wykorzystania przez firmy mocy produkcyjnych: niespełna 60 proc. Z raportu KPMG wynika, że firmy oczekują spadku produkcji budowlanej o 11 proc, skurczenia się budownictwa ogólnego o 10,6 proc., a inżynieryjnego o 12,2 proc. Poprawy na rynku budowlanym należy się spodziewać w 2015 r. Impulsem dla sektora będą właśnie fundusze unijne 2014–2020.