statystyki

Rząd włącza się w konflikt gmin z PKP

autor: Tomasz Żółciak06.09.2017, 07:40; Aktualizacja: 06.09.2017, 11:13
Gminy i PKP są na wojennej ścieżce. Spór toczy się o tereny, z których korzysta kolej.

Gminy i PKP są na wojennej ścieżce. Spór toczy się o tereny, z których korzysta kolej.źródło: ShutterStock

Będą zmiany w przepisach. Lokalne władze mają wziąć na siebie utrzymanie wiaduktów, a kolej nie będzie musiała zwracać terenów przejętych w niejasnych okolicznościach.

Reklama


Gminy i PKP są na wojennej ścieżce. Spór toczy się o tereny, z których korzysta kolej. Zgodnie z uchwałą NSA z lutego br., jeśli spółka kolejowa nie ma udokumentowanego prawa do danej nieruchomości, oznacza to, że w 1990 r. należała ona do ówczesnych rad narodowych – a więc obecnie do samorządów.

Władze lokalne uznały to za dobrą okazję, by majątek odzyskać. Zaczęły występować o wydanie na ich rzecz decyzji komunalizacyjnych. Związek Miast Polskich sugerował swoim członkom wytaczanie procesów PKP w celu uzyskania wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości.

Ale przyparte do muru PKP właśnie zyskały potężnego sojusznika – resorty: rozwoju (MR) oraz infrastruktury i budownictwa (MIB). Jak na razie kontrofensywa rozłożona jest na dwa takty.

Po pierwsze, samorządy dostały pisma, w których oba resorty domagają się, by wzięły na siebie zarządzanie wiaduktami. W rozmowie z nami przedstawiciele MR przekonują, że koszty utrzymania takich obiektów dzielone są między zarządcę infrastruktury kolejowej i samorząd. Problem powstaje w przypadku nowych lub zmodernizowanych wiaduktów. – Samorządy nie współpracują z PKP PLK SA. Przerzucają na kolejarzy koszty utrzymania wiaduktów, np. związane z bieżącymi naprawami, które powinny ponosić same – mówi Stanisław Krakowski z biura prasowego MR. Spór dotyczy 122 obiektów.


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Komentarze (1)

  • Wasal(2017-09-06 21:25) Zgłoś naruszenie 10

    Jednak Polska to dziwny Kraj. Z logicznego punktu widzenia jak można ponosić koszty utrzymywania czegoś (wiaduktów) w przypadku gdy się z tego nie korzysta. To tak samo jakby żądać od skarbówki - Urzędu skarbowego pieniędzy na remont własnego samochodu. Zasada działania musi być prosta - ten co użytkuje wiadukt ponosi koszty jego utrzymania.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama