Zanim przystąpisz do konkursu sms, zawsze zapoznaj się z regulaminem - informuje ponownie Urząd Komunikacji Elektronicznej. Jeśli otrzymałeś na swój telefon wiadomość sms zachęcającą do wzięcia udziału w nowym konkursie lub z informacją o nagrodzie, a nie brałeś udziału w żadnym konkursie miej się na baczności. To może sporo kosztować

Bazując na ludzkiej naiwności, organizatorzy „konkursów” wysyłają sms-y, za które płacimy my – klienci. Treść otrzymywanych wiadomości często ma charakter natarczywy, zmuszający konsumenta do wysłania szybkiej odpowiedzi. Niestety, praktyka pokazuje, że konsumenci nie tylko nie czytają otrzymywanych wiadomości sms ale często na nie odpowiadają. W rezultacie nie otrzymują obiecanych nagród lecz wysokie rachunki za usługi o podwyższonej opłacie.

Gry, loterie i konkursy wykorzystujące wiadomości sms dostępne są na numerach o podwyższonej opłacie. Jeżeli ze zwykłego numeru telefonu otrzymasz wiadomość sms o przykładowej treści: Usługa WIADOMOŚCI została aktywowana (12,48 zł / tydzień). Żeby dezaktywować wyślij TXT END na 92XXX wówczas nie masz do czynienia z aktywacją usługi, o której mowa w wiadomości sms lecz z próbą oszustwa, polegającą na wymuszeniu wysłania wiadomości na płatny numer 92XXX.

Wysłanie takiej wiadomości na numer 92XXX to koszt 25 zł netto. Więcej o kosztach wiadomości SMS Premium znajdziesz na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.

UKE apeluje – Zachowaj ostrożność i nie daj się oszukać

Kiedy otrzymujesz sms z wiadomością o wygranej, zapoznaj się z regulaminem konkursu. Zazwyczaj pierwszy sms zawiera informację, gdzie taki regulamin może się znajdować. Często znajdziesz go pod wskazanym w treści wiadomości adresem witryny internetowej organizatora konkursu. Jeśli sms nie zawiera informacji o regulaminie, nie bierz udziału w konkursie.

Zachowaj ostrożność gdy:

- warunkiem wzięcia udziału w konkursie jest wysłanie odpowiedzi w formie sms-a o podwyższonej opłacie (np. na numer rozpoczynający się od 7 lub od 9) lub wskazany numer wiadomości sms bezpłatny, ale jego wysłanie jest jednoznaczne z aktywacją subskrypcji;

- odpowiedź na otrzymanego sms-a powinna zawierać niezrozumiały ciąg znaków lub kod cyfrowo-literowy;

- otrzymany sms został wysłany z ogólnodostępnej bramki internetowej (np. z numerów rozpoczynających się od cyfr 102 i 105) lub ze zwykłego dziewięciocyfrowego numeru telefonii komórkowej.

Ostatnie dni przyniosły nowy przypadek SMS-owego oszustwa. O sprawie informował serwis internetowy Niebezpiecznik.pl. Oszuści podszywają się pod matkę dziecka, które pomyliło numery telefonów.

Witam. Na wstępie przepraszam za kłopot ale podczas rejestracji w serwisie internetowym przez moją nieuwagę moje dziecko wpisało zły numer telefonu i SMS dotyczący rejestracji zamiast do nas został wysłany na Pani/Pana numer. Jeśli dotarł lub dopiero dojdzie to czy jest możliwość odesłania mi treści tego SMSa pod mój numer? Jeżeli nie sprawi to kłopotu będę bardzo wdzięczna za pomoc, z góry dziękuję. Ewa.

SMS o takiej treści zostaje wysłany chwilę po bardzo krótkim, niemożliwym do odebrania połączeniu. Połączenia wykonywane były z numeru +48 570755364, a SMS z +48 796222559.

Rzekoma Ewa wprowadza nasz numer do płatnego serwisu z wiadomościami premium, zakłada wysoko płatne konto na stronie internetowej lub rejestruje się w serwisie pożyczkowym. Następnie serwis wysyła kod PIN niezbędny do rejestracji na nasz numer, który odsyłamy Ewie, a ona dokonuje rejestracji. W następstwie można spodziewać się wyczyszczenia stanu konta na numerze lub dużo wyższego niż zwykle rachunku za usługi telekomunikacyjne.

Blokada SMS Premium

Pamiętajmy, zgodnie z art. 64a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, na żądanie abonenta operator telekomunikacyjny zobligowany jest do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów.