Ustawa krajobrazowa określa warunki, jakie będzie musiała spełniać posadowiona w pasie drogowym reklama emitująca światło. Określa także odległość umieszczenia banerów od zewnętrznej krawędzi jezdni
Ustawa zachowuje co do zasady dotychczasowy tryb lokalizowania reklam w pasie drogowym, dopuszczając jednak, by w granicach miast na prawach powiatu tablice i urządzenia reklamowe mogły być umieszczane na gruntach w pasie drogowym na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej w wypadkach uzasadnionych względami funkcjonalnymi. W szczególności chodzi o takie tablice lub urządzenia, które będą umieszczone na wiatach przystankowych lub obiektach małej architektury.
WAŻNE
Podmiot, który umieścił tablicę lub urządzenie reklamowe niespełniające warunków, musi dostosować je do tych wymogów w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy krajobrazowej
Zawarcie umowy
Ograniczenie regulacji do miast na prawach powiatu jest związane z tym, że w tych miastach zarządzanie całą siecią dróg (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych) należy do jednego organu. Dlatego możliwe jest kompleksowe zarządzanie nośnikami reklamowymi zlokalizowanymi w pasie drogowym.
Dodany do art. 22 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.) ust. 2d zastrzega, że wartość świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przysługujących zarządowi dróg w sytuacji zawarcia umowy cywilnoprawnej nie może być niższa niż wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego, która miałaby zastosowanie w przypadku danej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego umieszczanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 40 ust. 1 u.d.p.
Zawarcie umowy cywilnoprawnej z zarządcą drogi na umieszczenie tablic i urządzeń reklamowych w pasie drogowym oznacza brak obowiązku uzyskania zgody na zajęcie tego pasa, o której mowa w art. 40 ust. 1 u.d.p. Jednak zarządca drogi będzie musiał odmówić wydania zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym reklam, jeżeli ich umieszczenie mogłoby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń, lub zmniejszenie jej trwałości, lub zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz w przypadkach, gdy reklamy nie spełniają niezbędnych warunków.
Podwójna opłata
Gdy zarządcą drogi nie jest miasto na prawach powiatu, umieszczanie reklam w pasie drogowym odbywa się za zgodą na zajęcie pasa drogowego. W tym przypadku opłatę z tego tytułu powiększa się o wysokość opłaty reklamowej.
Ustawa krajobrazowa wprowadza zmianę do art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.). Przepis ten zabrania umieszczania reklam:
● imitujących znaki i sygnały drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,
● poza obszarem zabudowanym, z wyłączeniem parkingów i miejsc obsługi podróżnych.
Ponadto w dodanym art. 42a u.d.p. ustala się, że widoczna z jezdni przez kierującego pojazdem reklama emitująca światło nie może:
● wyświetlać ruchomych obrazów;
● stosować efektów wizualnych i przerw pomiędzy kolejno wyświetlanymi informacjami.
Minimalny czas prezentacji informacji wizualnej musi być dłuższy niż 10 sekund.