Jak pracownik służby cywilnej może skutecznie kwestionować wyniki postępowania kwalifikacyjnego na urzędnika mianowanego? Czy może odwołać się do sądu administracyjnego lub do sądu pracy? Odpowiada dr Piotr Zuzankiewicz ekspert z zakresu administracji publicznej, współautor komentarza do ustawy o służbie cywilnej.
Jak pracownik służby cywilnej może skutecznie kwestionować wyniki postępowania kwalifikacyjnego na urzędnika mianowanego? Czy może odwołać się do sądu administracyjnego lub do sądu pracy? Odpowiada dr Piotr Zuzankiewicz ekspert z zakresu administracji publicznej, współautor komentarza do ustawy o służbie cywilnej.
Nie. Zgodnie z art. 43 ustawą z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. poz. 1111 ze zm.) postępowanie kwalifikacyjne w służbie cywilnej jest prowadzone przez Krajową Szkołę Administracji Publicznej – osobę prawną, a nie organ administracji publicznej. W związku z tym nie ma ono charakteru postępowania administracyjnego, a zatem nie można stosować przewidzianych procedurą administracyjną trybów odwołań czy zaskarżeń. Pracownikowi ubiegającemu się o mianowanie nie przysługuje również odwołanie do sądu pracy, bowiem ani Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, ani szef służby cywilnej w ramach postępowania kwalifikacyjnego nie wykonują za pracodawcę czynności z zakresu prawa pracy. Brak odwołania od wyniku postępowania kwalifikacyjnego należy uznać za niedopatrzenie ustawodawcy.
W tym kontekście należy zauważyć, że środki nadzoru nad postępowaniem (kontrola z możliwością władczego oddziaływania na podmiot nadzorowany) przysługują szefowi służby cywilnej jako centralnemu organowi administracji rządowej w sprawie służby cywilnej. Kryterium nadzoru jest kryterium legalności, a środkiem nakazanie usunięcia naruszenia prawa. W przypadku naruszenia prawa w trakcie postępowania kwalifikacyjnego pracownicy służby powinni przekazać taką informację szefowi służby cywilnej. Ustawodawca nie wskazał instrumentów prawnych, przy użyciu których szef tej służby byłby zdolny do wyegzekwowania żądanego działania. Z praktyki wynika, że tego typu wnioski są przez szefa służby cywilnej oddalane.
Do niedawna w doktrynie istniał spór w sprawie możliwości rozpatrywania odwołań dotyczących mianowań w służbie cywilnej. Kwestię tę rozstrzygnął Sąd Najwyższy, który 10 października 2014 r. (sygn. akt II PK 259/13) wskazał, że mianowanie jest aktem stosowania prawa przez organ administracji publicznej, który kształtuje w ten sposób indywidualną sytuację prawną osoby ubiegającej się o mianowanie w drodze decyzji administracyjnej. Szef służby cywilnej podlega bezpośrednio prezesowi Rady Ministrów, to właśnie do kompetencji premiera należy odwołanie od decyzji szefa służby cywilnej w tym zakresie.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama