Minimalna płaca dla First Oficera, tak jak i dla Kapitana jest uzależniona od tego na jakim samolocie jest wykonywana praca. Można to porównać do kadry zarządzającej przedsiębiorstwem - mniejszy samolot - "mniejsze przedsiębiorstwo" , większy samolot - "większe przedsiębiorstwo".

Również nie bez znaczenia ma tutaj poziom doświadczenia oraz ilość godzin spędzonych w powietrzu.

Z badań przeprowadzonych przez eksperta w rekrutacji załóg latających firmy K&K Selekt Aviation wynika, że na polskim rynku młody pilot na stanowisku Pierwszego Oficera powinien spodziewać się zarobków na poziomie minimum 3000 PLN brutto. Będzie to praca na samolotach dyspozycyjnych z wyłączeniem segmentu lotnictwa dyspozycyjnego dla biznesu. Piloci którzy rozpoczną pracę w samolotach komunikacyjnych, podobnie jak piloci w segmencie dyspozycyjnego lotnictwa dla pasażerów VIP, powinni spodziewać się minimalnej płacy na poziomie 5000 - 7000 PLN, Kapitanowie 25 %- 45 % więcej.

Natomiast zarobki doświadczonej załogi w międzynarodowych liniach lotniczych będą kształtowały się odpowiednio w zależności od pracodawcy na wysokości 3000 - 7000 EUR - Pierwszy Oficer oraz 6000 - 16000 EUR - Kapitan.

W przepadku np. Chin zarobki takie często sięgają wartościom ponad 20 000 USD.

Ciekawą propozycją przedstawia rynek rosyjski - w ostatnich miesiącach rosyjskie linie lotnicze łącznie z Aerofłotem uzyskują zgodne za zatrudnianie obcokrajowców. Zarobki tych pilotów często kształtują się na poziomie powyżej 10000 EUR.

Polski rynek lotniczy to:
1. Lotnictwo dyspozycyjne VIP: zarobki 7000 FO , 12000 CPT
2. Lotnictwo dyspozycyjne i specjalne głównie są to samoloty w gestii administracji państwowej zarobki to 5000 - 12000 PLN
3. Linie charterowe z pensjami 1500 - 4000 USB FO, 3000 - 8000 USD CPT
4. LOT na poziomie 7000 PLN, minimalna płaca - do 40000 dla CPT INSTR z długim stażem pracy
5. Eurolot - jedna z form zatrudnienia to outsourcing , w tej konfiguracji zarobki kształtują się na poziomie 5000 - 15000 PLN, oraz kadra zatrudniona na stałe z zarobkami 5000 - 18000 PLN
6. Pozostały segment to Aerokluby i ośrodki szkolenia, tutaj zarobki są na poziomie 2500 - 5000 PLN.





Podstawowa płaca dla stewardess na początku może być niewielka, czasem poniżej 1000 PLN. Do tego dochodzą diety zgodnie z Rozporządzeniem ministra Finansów o podróżach zagranicznych. Taka płaca w Polsce w firmie LOT kształtuje się na poziomie 3000 - 5000 PLN.

Natomiast firmy czarterowe, to głównie problem sezonowości. W lecie może to być nawet 7000 PLN , ale w okresie zimowym pensja ograniczona jest to płacy podstawowej – ok. 1500 – 2000 PLN, lub też brak takiej płacy jako ze wiele firmy korzysta z opcji kontraktu.

Przykładowo w krajach arabskich, takich jak: Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, to 3000 - 5000 USD.

Lotnictwo dyspozycyjne VIP, to oddzielna historia, jeżeli chodzi o zarobki. Tutaj kontrakty negocjowane są indywidualnie, ale należy spodziewać się, że nie powinno to być mniej niż 3000 - 5000 EUR.

K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego www.kkselekt.com