Nie dość, że mają wykształcenie niedostosowane do potrzeb rynku pracy, to sami nie wiedzą, co chcą robić. Absolwenci szkół pracę wybierają często przypadkowo i przy lada okazji ją zmieniają.

"Tracą na tym pracodawcy, którzy ponoszą koszt przeszkolenia, po czym pracownik odchodzi do innej firmy na zupełnie inne stanowisko" - podkreśla ekspert Konfederacji Lewiatan Grzegorz Baczewski. Stąd konieczne jest doprowadzenie do sytuacji, by wybór ścieżki kariery zawodowej był bardziej świadomy.

"Taki świadomy wybór byłby z pewnością częściej możliwy, gdyby w szkołach zatrudniani byli doradcy zawodowi" - uważa Łukasz Komuda, ekspert Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Zwraca uwagę, że rynek pracy zmienia się w błyskawicznym tempie i nie da się pod jego potrzeby przygotować systemu edukacji. "Profesjonalny doradca mógłby pomagać uczniom i studentom w planowaniu kariery zawodowej, uwzględniając scenariusze zmian" - zaznaczył Łukasz Komuda.

W przygotowaniu absolwentów szkół do dobrych wyborów ścieżki zawodowej pomocny byłby, zdaniem ekspertów, także rozbudowany system staży i praktyk już od początku kształcenia. Uczeń czy student mógłby w ten sposób zorientować się, co go czeka w wybranym zawodzie. Dzięki temu miałby czas na zmianę decyzji i robiłby w życiu to, co go naprawdę interesuje a może nawet pasjonuje.