W ostatnim roku na rynku usług telekomunikacyjnych pojawiło się kilka nowych nieuczciwych podmiotów telekomunikacyjnych. Każdy z tych podmiotów działa pod nazwą „Telekomunikacja” co może wprowadzać w błąd potencjalnych abonentów. Zwłaszcza, że ofiarami-abonentami tych operatorów padają głównie osoby starcze 70+. Uzasadnione jest zatem przeświadczenia części konsumentów, że osoba kontaktująca się z nimi najpierw telefonicznie, później osobiście jest pracownikiem Orange Polska S.A. (do niedawna Telekomunikacja Polska S.A.), bowiem „Telekomunikacja” jest jednym z potocznych określeń używanych w stosunku do tegoż operatora. Konsumentom proponowana jest zmiana dotychczasowego abonamentu na niższy w ramach nagrody za kilkudziesięcioletnią lojalność wobec firmy.
- Ta okoliczność niejako usprawiedliwia zachowanie konsumentki, która w chwili podpisywania umowy mogła w niedostatecznie wnikliwy sposób zapoznać się jej treścią, a tym samym pozostawać w nieświadomości co do kontrahenta umowy. Powszechne jest bowiem zjawisko, że przy zawieraniu kolejnej umowy z tym samym operatorem, po uprzednim zapoznaniu się z ofertą prezentowaną telefonicznie, klienci nie czytają wszystkich postanowień umowy (zwłaszcza postanowień wstępnych opisujących strony umowy) bowiem działają w zaufaniu do tego operatora. W przypadku większości konsumentów, którzy zgłaszają się do Federacji Konsumentów powyższe usprawiedliwione było dodatkowo innymi okolicznościami, a mianowicie zachowaniem kuriera, który nie tylko, że przedstawił się jako pracownik dotychczasowego operatora, ale również odmówił zapoznania się z treścią umowy okazując konsumentom jedynie fragment, na którym mieli złożyć swój podpis. Kurier natarczywie ponaglał do momentu, aż konsumenci pod wpływem strachu i stresu podpisywali przedmiotową umowę. Dodatkowo kurier nie pozostawił często egzemplarza umowy lub przynajmniej pierwszej strony z danymi operatora, a konsumenci dopiero po tym jak skontaktował się z nimi dotychczasowy operator zdawali sobie sprawę, że zawarli umowę z nowym operatorem – tłumaczy Agnieszka Popławska, prawnik Federacji Konsumentów.
Jak informuje FK problem z nieuczciwymi operatorami jest o tyle poważniejszy, że dostosowali oni swoje działania do nowelizacji ustawy prawo telekomunikacyjne z 2013 r. mianowicie: wydają urządzenie końcowe (nawet jeśli przypomina zabawkę dla dzieci i jego wartość rynkowa na pewno nie odpowiada tej przedstawionej w umowie) i jakimś sposobem udaje im się przenieść numer telefonu, mimo złożenia deklaracji u dotychczasowego operatora o chęci pozostania w starej sieci. Prawo telekomunikacyjne przewiduje 7 dniowy termin na przeniesienie numeru stacjonarnego, dlaczego więc numer jest przenoszony w 1 dzień jak w przypadku telefonów komórkowych?
- W 2015 r. Orange Polska S.A. bo to jest najczęściej dotychczasowy operator większości abonentów w podeszłym wieku poprzez swoje działanie zapobiegał przenoszenie numeru, a tym samym naliczenia kary umownej. Większość spraw sądowych w takim wypadku była przez konsumentów wygrywana. W chwili obecnej nie mamy żadnego skutecznego argumentu dla przyszłych postępowań sądowych dlaczego konsumenci nie mieliby zapłacić 600 zł za oszustwo, zwłaszcza, że mimo wielu skarg także UOKiK nie wszczął jeszcze żadnego postępowania o stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych, a na decyzję w sprawie Telekomunikacji dla domu sp. z o.o. czekamy ponad rok, a znacznie sprytniejsze spółki i dość liczne spółki wykluły się w tym czasie w jej miejsce – zauważa Agnieszka Popławska
IUDEX(2017-01-09 09:17) Zgłoś naruszenie 320
To są zwykli oszuści ipowinni odpowiadać z art. 286 kk z którego postępowanie wszczynane jest z urzędu . Do tego wystarczy zawiadomienie pisemne policji albo prokuratora. OT i Wszystko.
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz1-2(2017-02-13 01:34) Zgłoś naruszenie 00
Na tego rodzaju oszustwa policja ani prokuratura nie przyjmują zgłoszeń! Podobnie jak na oszustów sprzedających prąd. Pracy dla ludzi nie ma więc jest przyzwolenie państwa na "radzenie sobie samemu " .Więc ludzie sobie radzą!
zs(2017-01-09 23:03) Zgłoś naruszenie 160
To świadczy o słabości organów Państwa (MS,Sądy, UOKiK, Prokuratury Policji itp) , nie potrafi ukrócić trwający od lat ten proceder oszustw. Media informowały wielokrotnie o naciągaczach operatorach . Ledwo sam się rozwiązałem Timobile czy Aksą, co raz to wymyślali nowe kłopoty i żądania !!!.
OdpowiedzTelekomunikacja okazała się Telestradą....(2017-01-09 10:04) Zgłoś naruszenie 140
I ani Umowy ani informacji o czasie trwania umowy.....ignorowanie pism o rozwiązanie umowy.... A wszystko zaczeło się od nagrody za długotrwałe bycie Klientem Telekomunikacji i podpisanie "dokumentów odbioru" przez niedowidzących emerytów...... Po 3 latach łaskawie rozwiązali umowę....
Odpowiedzklijent (2017-01-09 21:22) Zgłoś naruszenie 130
Podobne oszustwa mają miejsce w Netii przy zawieraniu umów na dostarczanie Internetu. Bezkarność i bezczelność akwizytorów sięga kosmosu. Co robi UOIK ? w ogóle nie widać aby cokolwiek robili w sprawie ochrony konsumenta.
Odpowiedzkumak(2017-01-09 10:34) Zgłoś naruszenie 90
"Osoby starcze 70+" - na pewno tak to miało być?
OdpowiedzŚlepa Temida(2017-01-09 21:00) Zgłoś naruszenie 90
Ten cały Jaki i Ziobro-na co czekają-? co zrobili w sprawie tych nadużyć i przestępczego charakteru.Nie wykluczone,że mamy do czynienia ze zorganizowaną grupą przestępczą.Nie rozumiem dlaczego z urzędu Prokuratura nie wszczyna postępowania.Czekacie tak jak PO z AMBER-GOLD i łaskawie będzie reakcja jak licznik okradzionych oszukanych będzie liczona w mln-?
Odpowiedzkasandra(2017-01-14 11:58) Zgłoś naruszenie 80
Pięciu nieuczciwych operatorów na rynku telekomunikacyjnym, a nikt nie wszczął nawet 1 postępowania przeciw nim w 2016 roku. ??????!!!!!!! DLATEGO potrzebna jest kilkuletnia DYKTATURA - w celu "wycięcia setek przeróżnych Kast " i ich przedstawicieli w całym kraju.Wreszcie zaczęliby się bać.
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzprawnik - Szczecin(2017-02-16 08:26) Zgłoś naruszenie 00
Wszyscy operatorzy to oszuści? ciekawe, ciekawe. A wszystkie kasandry to idiotki.
zofia(2017-01-14 23:02) Zgłoś naruszenie 60
te dranie mnie też oszukały - miałam miec w play 50% znizki na połączenia ze stacjonarnymi numerami do końca umowy - a po 3 miesiącach napisali sms że już się skończyła zniżka
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzprawnik - Szczecin(2017-02-16 08:27) Zgłoś naruszenie 00
A czytałaś umowę i załączniki?
Iwona(2017-01-13 13:18) Zgłoś naruszenie 30
Osoby oszukane w sposób wymieniony w artykule przez firmę Polską Grupę Telekomunikacyjną S.A. moa zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury Okręgowej w Warszawie, która prowadzi postępowanie w tej sprawie.
Odpowiedz