statystyki

Kontrola abonamentu RTV: 10 rzeczy jakie muszą wiedzieć przedsiębiorcy

autor: Leszek Jaworski28.03.2017, 08:36; Aktualizacja: 28.03.2017, 08:56
telewizja, telewizor

CZY KONTROLERZY MUSZĄ SPRAWDZIĆ SPRAWNOŚĆ KAŻDEGO ODBIORNIKA?źródło: ShutterStock

PROBLEM: Przedsiębiorcy, którzy posiadają w firmach odbiorniki RTV, właściwie w każdej chwili mogą się spodziewać kontroli. Podczas nich sprawdza się, czy jest wypełniany obowiązek rejestracji odbiorników, a w przypadku gdy są one już zarejestrowane – weryfikuje się, czy są uiszczane opłaty abonamentowe. O tym, że kontrolerzy pojawiają się w firmach, świadczy m.in. duża liczba spraw, jakie trafiają w ostatnim okresie do sądów administracyjnych.

Reklama


1. CZY WYPOŻYCZANIE ODBIORNIKÓW W HOTELU ZWALNIA Z REJESTRACJI?

W naszym hotelu świadczymy dla gości usługę wypożyczania odbiorników na czas ich pobytu. Odbywa się na podstawie podpisywanej przez nich karty „Wypożyczenie odbiornika TV” stanowiącej potwierdzenie zawarcia umowy przekazania odbiornika TV do używania. Odbiorniki nie są wyposażone w odpowiednie kable umożliwiające ich uruchomienie oraz odbiór programu telewizyjnego. Kable te są wypożyczane wraz z pilotem i odbiornikiem TV. Czy w tej sytuacji odbiorniki te podlegają obowiązkowi rejestracji?

Tak, podlegają takiemu obowiązkowi. Przedsiębiorcy bardzo często powołują się na art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1204 ze zm.; dalej: u.o.a.), zgodnie z którym obowiązkowi rejestracji nie podlegają odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie do sprzedaży lub przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, jeżeli czynności te należą do przedmiotu działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy.

Z orzecznictwa jednak wynika, że ww. przepis nie ma zastosowania do usług hotelowych. Przedmiotem umowy o świadczenie usług hotelarskich nie jest bowiem sprzedaż lub przekazywanie do używania odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych. Sądy stoją na stanowisku, że odbiorniki telewizyjne stanowią element wyposażenia pokoi hotelowych i są wraz z innym sprzętem udostępniane do dyspozycji osób wynajmujących te pomieszczenia. Korzystając z usługi hotelowej, nie zawiera się odrębnej umowy dotyczącej korzystania z odbiorników RTV (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 października 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 2635/15, LEX nr 2178254). Ponadto z załącznika nr 1 (lp. 17 i lp. 28 pkt 1, 2) rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 22, poz. 169 ze zm.), wynika nałożony na właściciela hotelu obowiązek posiadania instalacji umożliwiającej odbiór programów radiowych i telewizyjnych w każdym pokoju (por. wyrok NSA z 14 lipca 2015 r., sygn. akt II GSK 1309/14).

W omawianej sprawie istotny jest wyrok NSA z 10 grudnia 2014 r. (sygn. akt II GSK 1631/13), w którym wyjaśniono, że dopóki odbiorniki znajdują się w magazynie hotelowym, aby w przyszłości wyposażyć w nie pokoje, są to odbiorniki przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie do przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów (np. hotelowych) w rozumieniu art. 5 ust. 2 pkt 3 u.o.a. Jednak gdy zostały już one zainstalowane w pokojach, to utraciły w ten sposób status odbiorników przeznaczonych do przekazania, lecz po prostu już, co do samej zasady, zostały przekazane do używania przez osoby trzecie, przede wszystkim gości hotelowych.

Z kolei w wyroku z 11 maja 2016 r. (sygn. akt II GSK 2835/14) NSA stwierdził, że usługi hotelarskie, czyli krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie w obrębie obiektu usług z tym związanych (art. 3 pkt 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 187 ze zm.) – to udostępnianie na podstawie umowy o usługi hotelowe osobom trzecim do używania nieruchomości, a nie ruchomości, jakimi są odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne. Przedmiot działalności wymienionej w dziale 55 Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej nie obejmuje wynajmu lub leasingowania odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych.

WAŻNE

Przedmiotem umowy o świadczenie usług hotelarskich nie jest sprzedaż lub przekazywanie do używania odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Odbiorniki telewizyjne stanowią element wyposażenia pokoi hotelowych i są wraz z innym sprzętem udostępniane do dyspozycji osób wynajmujących te pokoje.

2. JAKIE SĄ SKUTKI WŁĄCZENIA TELEWIZORÓW NA SKLEPOWEJ EKSPOZYCJI?

Prowadzę sklep RTV. W ramach ekspozycji są włączone dwa odbiorniki telewizyjne. Czy muszę dokonać ich rejestracji?

Tak, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 u.o.a. obowiązkowi rejestracji nie podlegają odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie do sprzedaży lub przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, jeżeli czynności te należą do przedmiotu działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy. W przepisie tym jest mowa o przeznaczeniu wyłącznie do sprzedaży. Zatem dwa odbiorniki z ekspozycji tego warunku nie będą spełniały. Pogląd ten potwierdza wyrok NSA z 20 grudnia 2016 r. (sygn. akt II GSK 1216/15).

W orzeczeniu tym NSA stwierdził, że odbiorniki znajdujące się u sprzedawcy w sklepie z oznaczeniem ceny lub w magazynie niewątpliwie spełniają przesłankę przeznaczenia wyłącznie do sprzedaży. Tę przesłankę będą również spełniały odbiorniki znajdujące się w serwisie sprzedawcy, jeżeli po naprawie serwisowej znów będą podlegały sprzedaży. Jednak przesłanka ta nie zostanie spełniona, jeżeli sprzedawca np. zorganizuje możliwość oglądania transmisji jakiegoś wydarzenia lub pozwoli serwisantowi na korzystanie przez jakiś czas z naprawianego odbiornika. W tym przypadku, pomimo przeznaczenia do sprzedaży, zabraknie elementu wyłączności przeznaczenia do sprzedaży. Zdaniem NSA to samo należy też odnieść do drugiej z przesłanek z art. 5 ust. 2 pkt 3 u.o.a. Jeżeli bowiem jakiś przedsiębiorca prowadzi wynajem (wypożyczalnię) sprzętu elektronicznego, w tym odbiorników RTV, lub jest leasingodawcą, to dopóki odbiorniki te stoją na półkach w lokalu przeznaczonym do obsługi klientów lub w magazynie, to nie podlegają obowiązkowi rejestracji w celu ponoszenia opłat abonamentowych. Natomiast jeśli taki odbiornik jest wykorzystywany do umożliwiania czy to pracownikom takiego podmiotu, czy też jego potencjalnym klientom bezumownego używania danego odbiornika w zwykłym zakresie, to – nawet gdy taki odbiornik za jakiś czas zostanie wypożyczony lub wyleasingowany – i w tym przypadku brak jest przesłanki wyłącznego przeznaczenia do przekazania osobom trzecim do używania.

3. KTO ZGŁASZA ODBIORNIK RADIOWY ZAINSTALOWANY W POJEŹDZIE?


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Web(2017-03-28 21:44) Zgłoś naruszenie 61

    Kazdy kupujacy telewizor raz zaplacil podatek i nikt nie bedzie placil na zlodziejska telewizje .abonament to jest haracz inaczej okradanie .jesli chce ogladac to podpisuje umowe z operatorem ,a jesli nie chce to nie .zlodzieje rzadowe chca na sjle ,aby ogladac propagande i oszolomow ,a malo tego utrzymywac darmozjadow

    Odpowiedz
  • BB(2017-04-12 09:15) Zgłoś naruszenie 00

    Bezprawie zatacza coraz szersze kręgi. Nie poradzili sobie z zakazem sprzedaży dopalaczy to weszli na plecy właścicieli nieruchomości gdzie są sklepy. Haracz RTV chcą zdzierać z posiadaczy samochodów.....itd itd. Jezusie i Maryjo co ten PiS robi z tego kraju...... Toż to jawna grabież i oszustwo w glorii prawa. Czy nie można by ich wykląć z ambony lub obłożyć ekskomuniką ?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama