Badania wykazują, że z roku na rok rośnie liczba otyłych dzieci. Łatwy dostęp do niezdrowych produktów, podprogowe reklamy nie sprzyjają poprawie sytuacji. Dzieci kochają słodycze, chipsy, frytki, szczególnie gdy polecają je bohaterowie bajek lub ich zakup łączy się z zabawką w prezencie. W trosce o zdrowie przyszłych pokoleń państwa podejmują walkę ze śmieciowym jedzeniem. Sprawdź w jaki sposób.
(część danych pochodzi z http://www.epha.org)
Żeby zobaczyć galerię kliknij w obrazek
1 W Szwecji już blisko 30 lat obowiązują przepisy zakazujące wyświetlania reklam niezdrowego jedzenia skierowanych do dzieci poniżej 12 lat
ShutterStock
2 Francja w 2005 roku zakazała sprzedaży napojów słodzonych i słodyczy w szkolnych sklepikach i maszynach. Od 2007 roku istnieje obowiązek umieszczania na reklamach tego typu produktów informacji o ich negatywnym wpływie na zdrowie. Niedopełnienie zobowiązania wiąże się z wysokimi karami finansowymi.
ShutterStock
3 Irlandzkie prawo nie pozwala reklamować słodyczy i jedzenia typu fast food w telewizji. Dodatkowo zakazuje sportowcom i celebrytom polecania niezdrowych przekąsek i napojów.
ShutterStock
4 Czechy są jednym z niewielu krajów europejskich, w których nie ma żadnych regulacji w tym zakresie. Czeski Minister Edukacji w maju br. zapowiedział podjęcie odpowiednich kroków w celu ograniczenia dostępności „śmieciówek” w szkołach.
Agencja Gazeta
5 Łotwa od 2006 roku posiada niezwykle ortodoksyjne przepisy dotyczące niezdrowych przekąsek. W łotewskich szkołach i przedszkolach zakazane są tzw. produkty śmieciowe. Ich definicja wymienia składniki, które w innych krajach są tolerowane np. sztuczne środki barwiące, środki słodzące, konserwanty, aminokwasy i kofeinę W zamian łotewskie ministerstwo promuje mleko, naturalne soki i owoce.
ShutterStock
6 Wielka Brytania idzie o krok dalej. Restrykcje dotyczące dostępności śmieciowego jedzenia obowiązują tam od 2006 roku. W tej chwili prowadzona jest debata nad wprowadzeniem specjalnego podatku od produktów wysokokalorycznych.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję