Firma Servier, od ponad trzech dekad jest obecna na polskim rynku, konsekwentnie inwestując w naszym kraju. Dziś odgrywa istotną rolę w budowaniu bezpieczeństwa lekowego Polski i rozwoju krajowej gospodarki. Joanna Drewla, dyrektor generalna Servier Polska, opowiada o znaczeniu tych inwestycji oraz dlaczego Polska jest strategicznym miejscem dla ich realizacji.

Obszary inwestycji

Łączna wartość inwestycji firmy Servier w Polsce, tylko do tej pory, wynosi blisko 1 miliard złotych. Inwestycje te obejmują trzy kluczowe obszary działalności: rozwój krajowej produkcji leków, również poprzez transfer nowoczesnych technologii, działalność badawczo-rozwojową, jak również realizację działalności edukacyjnej dla pacjentów realizowaną w ramach trzech dużych ogólnopolskich kampanii społecznych. „Polska gospodarka, z dynamicznie rozwijającym się rynkiem farmaceutycznym, oferuje wiele możliwości. Stanowi dla nas atrakcyjny rynek nie tylko ze względu na strategiczne położenie w sercu Europy, ale przede wszystkim ze względu na wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalistów," podkreśla Drewla.

Lokalność produkcji

To właśnie w Warszawie zlokalizowana jest fabryka Servier, w której produkowanych jest blisko 100% opakowań leków firmy Servier dostępnych dla polskich pacjentów. Większość z nich posiada status Polskiego Leku. Co ważne produkcja ta w całości bazuje na substancjach czynnych wytwarzanych w krajach europejskich.

Servier od początku swojej działalności stawia na produkcję leków we własnych fabrykach zlokalizowanych na lokalnym rynku - od substancji czynnej po produkt gotowy. "Daje nam to możliwość kontroli procesu produkcyjnego na każdym jego etapie i referowanie do bardzo restrykcyjnych unijnych regulacji w tym zakresie," wyjaśnia Drewla. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie stabilności łańcucha dostaw, co jest kluczowe, zwłaszcza w kontekście chorób przewlekłych jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca czy depresja.

Krajowa produkcja a bezpieczeństwo lekowe

Produkcja w Europie, mimo wyższych kosztów, gwarantuje jakość i bezpieczeństwo produktów, a także stabilny łańcuch dostaw. "Produkcja w Europie jest znacząco droższa niż w Azji, głównie ze względu na wyśrubowane normy środowiskowe, którym podlegamy, ale także wyższe koszty energii elektrycznej czy wyższe koszty wynagrodzeń pracowników," mówi Drewla. Jednak doświadczenia ostatnich lat pokazują, że jest to właściwy kierunek. "Przykład naszej firmy pokazuje, że to, o czym rozmawiamy od miesięcy w debacie publicznej, jest możliwe i realne do wdrożenia," dodaje.

Stabilność łańcucha dostaw jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa lekowego. W ostatnich latach, zwłaszcza w okresie pandemii, doświadczyliśmy, jak wahania w globalnych łańcuchach dostaw mogą wpływać na dostępność leków. Firma Servier bazuje na lokalnej polsko-europejskiej produkcji, co pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się warunki i zapewnienie ciągłości dostaw leków.

Edukacja Pacjentów i Kampanie Społeczne

Edukacja pacjentów to jeden z filarów działalności Servier. Firma od ponad dwóch dekad angażuje się w realizację trzech dużych, ogólnopolskich kampanii społecznych w obszarze kardiologii, onkologii i depresji. "Edukacja pacjentów to temat, który jest bliski naszemu sercu," mówi Drewla. "Mamy świadomość, że wiedza na temat choroby, jej czynników ryzyka, objawów, czy możliwości profilaktyki, wyposaża pacjenta w możliwość podejmowania świadomych decyzji, które wpływają na jego zdrowie i życie," dodaje.

Jednym z przykładów kampanii społecznych realizowanych przez Servier jest kampania "Servier – Wyłącz Raka". "W ramach niej już od kilku lat zachęcamy Polaków do przełamania wstydu przed kolonoskopią i wykonania badania, które nie tylko ma wartość profilaktyczną, ale co ważne – w ramach którego można skutecznie zapobiec rozwojowi nowotworu," mówi Drewla. Tegoroczna edycja kampanii, która odbywa się w marcu – miesiącu świadomości raka jelita grubego, przebiega pod hasłem "Wejdź w to głębiej". "To więcej niż kampania – to społeczna inicjatywa mająca na celu zmianę podejścia do profilaktyki," podkreśla Drewla. "Razem z ekspertami i organizacjami pacjenckimi edukujemy, dostarczamy rzetelne informacje, rozwiewamy wątpliwości, obalamy mity i pokazujemy, że dbanie o zdrowie to najlepsza inwestycja na przyszłość, a kolonoskopia jest badaniem, które może uratować życie," dodaje.

Inne kampanie społeczne realizowane przez Servier to "Servier dla Serca" oraz "Forum Przeciw Depresji".

Plany na Przyszłość

Servier ma ambitne plany na przyszłość w Polsce, koncentrując się na dalszym rozwoju działalności badawczo-rozwojowej oraz rozwoju krajowej produkcji leków. "Naszym priorytetem jest także dalsze wzmacnianie bezpieczeństwa lekowego naszego kraju, dlatego to tu chcemy lokować kolejne bardzo ważne inwestycje w tym obszarze" mówi Drewla. Jedna z tych inwestycji ma szansę przekształcić naszą lokalną warszawską fabrykę w globalny zakład produkcyjny Servier, dostarczający leki na ponad 80 światowych rynków." podkreśla Drewla. Firma planuje również kontynuować działania edukacyjne, mające na celu zwiększenie zdrowotnej świadomości pacjentów.