statystyki

Szpital musi niezwłocznie wydać kompletny wypis

autor: Małgorzata Raczkowska21.06.2016, 19:00
szpital lekarz

Wyniki badań diagnostycznych – co do zasady – powinny być wyszczególnione w wypisieźródło: ShutterStock

Opuściłam placówkę leczniczą w piątek po południu, ale nie dostałam ani dokumentów, ani wyników badań do ręki – opowiada pani Agnieszka. – Lekarz powiedział, że po wypis mam się zgłosić na oddział w poniedziałek. Stawiłam się, ale nic nie było gotowe, podobnie we wtorek. W środę udało się wypis odebrać, ale nie dostałam wydruków wyników badań. Powiedziano mi, że są w systemie elektronicznym i będą dostępne dla lekarza, który mnie do szpitala skierował, i że do niego mogę zwrócić się o wydruki. Czy nie jest tak, że wypis powinnam dostać, wychodząc ze szpitala, a wraz z nim informacje o badaniach, jakim mnie tam poddano? Dlaczego mam marnować czas mój i lekarza – irytuje się kobieta.

Pani Agnieszka ma rację. Szpital powinien wystawić kartę informacyjną z leczenia zwaną wypisem i przekazać ją niezwłocznie po jego zakończeniu. To ważny dokument, bo znajduje się w nim rozpoznanie choroby, opis wyników badań diagnostycznych, procesu leczenia i wykonanych zabiegów. Co ważne, powinny się tam znaleźć wskazania dotyczące dalszego leczenia, żywienia, zapisanych leków oraz sposobu ich dawkowania, a także – ewentualnie – informacja o związanej z leczeniem niezdolności do pracy. Karta informacyjna z leczenia szpitalnego powinna zostać wydana w dwóch egzemplarzach. Nawet jeśli w szpitalu dokumentacja prowadzona jest w postaci elektronicznej, jest on zobowiązany wydać wydruki. Warto też pamiętać, że karty informacyjnej z leczenia szpitalnego nie trzeba odbierać osobiście. Może to zrobić także osoba upoważniona – deklaracje w tej sprawie wypełniamy podczas przyjmowania do placówki.

Niewydanie karty informacyjnej z leczenia szpitalnego niezwłocznie po zakończeniu hospitalizacji jest naruszeniem obowiązków placówki względem pacjenta. Choć rzeczywiście – lekarze często nie przygotowują wypisów od razu i oczekują, że ten pofatyguje się po nie w późniejszym terminie.

Można interweniować w tej sprawie u dyrektora szpitala, a gdyby nadmiernie zwlekał z wydaniem dokumentacji, zwrócić się o pomoc do rzecznika praw pacjenta (www.bpp.gov.pl/kontakt ).


Pozostało jeszcze 27% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane