Rząd przyjął projekt ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej, która ma upowszechnić testowany od 2019 r. w czterech województwach (dolnośląskim, świętokrzyskim, podlaskim i pomorskim) model skoordynowanej opieki nad pacjentami onkologicznymi. Przypomnijmy, w założeniu KSO miała funkcjonować od początku 2023 r.
Rząd przyjął projekt ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej, która ma upowszechnić testowany od 2019 r. w czterech województwach (dolnośląskim, świętokrzyskim, podlaskim i pomorskim) model skoordynowanej opieki nad pacjentami onkologicznymi. Przypomnijmy, w założeniu KSO miała funkcjonować od początku 2023 r.
Jak pisaliśmy w tekście „Pilotaż sieci onkologicznej przedłużony o kwartał” (DGP nr 246/2022), ze względu na poślizg w pracach nad projektem, co szef resortu zdrowia wprost nazwał porażką, konieczne było kolejne wydłużenie pilotażu. Jednocześnie Adam Niedzielski zapowiedział, że ustawa wejdzie w życie najpóźniej w II kw. tego roku.
Na wczorajszej konferencji prasowej po posiedzeniu rządu premier Mateusz Morawiecki przekonywał, że KSO zakłada wprowadzenie procedur umożliwiających wykrywanie nowotworów na jak najwcześniejszych etapach, co ma pozwolić na szybkie i skuteczne leczenie. Podkreślił, dostęp do opieki onkologicznej powinien być jak najbardziej sprawiedliwy i równomierny.
W trakcie konferencji odniesiono się również do sprawozdania z pilotażu KSO. Przypomnijmy, organizacje pacjentów stoją na stanowisku, że dopóki nie zostanie opublikowane sprawo zdanie końcowe, tak naprawdę nie wiadomo, czy nowy system się sprawdził. Przedstawiciele rządu podkreślali, że wnioski z programu pilotażowego zostały zawarte w ustawie. Jednocześnie premier zapowiedział, że sejmowe prace nad ustawą rozpoczną się na najbliższym lub kolejnym posiedzeniu Sejmu.
Przypomnijmy, Krajowa Sieć Onkologiczna ma w większości korzystać z rozwiązań pilotażu. Właściwie całość opieki nad dorosłymi pacjentami onkologicznymi ma być sprawowana przez ośrodki wchodzące w jej skład – oznacza to, że tylko placówki do niej należące będą mogły leczyć nowotwory.
KSO ma składać się ze specjalistycznych ośrodków leczenia onkologicznego (SOLO) o trzech poziomach referencyjności, które będą udzielać świadczeń w zależności od poziomu ich skomplikowania – od najprostszych na I poziomie, do wysokospecjalistycznych na III. Drugim filarem sieci będą ośrodki kooperacyjne. Te ostatnie będą realizować opiekę onkologiczną w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS).
Z punktu widzenia pacjentów najważniejszymi zmianami są uruchomienie infolinii onkologicznej oraz wprowadzenie koordynatora opieki onkologicznej. Na infolinii, która ma działać zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i wojewódzkim, pacjent będzie mógł się dowiedzieć, ile czeka się na świadczenia w poszczególnych podmiotach oraz dokąd na danym etapie diagnozy lub leczenia powinien się udać. Z kolei rolą koordynatorów będzie udzielanie informacji o leczeniu, inicjowanie współpracy między podmiotami i zapewnienie właściwego przepływu informacji na wszystkich etapach leczenia.
Oprócz tego ustawa wprowadza indywidualny plan leczenia każdego z pacjentów. – To wystandaryzowana ścieżka, oparta na najlepszych międzynarodowych standardach leczenia nowotworów – zaznaczył podczas konferencji Adam Niedzielski.
Jak podkreślał w niedawnym wywiadzie dla DGP dr hab. Artur Maciejczyk, dyrektor Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, przewodniczący Krajowej Rady ds. Onkologii, KSO po raz pierwszy wprowadza system monitorowania jakości – z poziomu centralnego ma się tym zajmować Krajowy Ośrodek Monitorujący, którym ma się stać Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Z kolei na poziomie regionalnym mają zostać powołane ośrodki wojewódzkie, wybierane z placówek o najwyższym poziomie referencyjnym. Całościowy nadzór nad siecią będzie należał do ministra zdrowia. ©℗
Etap legislacyjny
Ustawa przyjęta przez rząd
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama