Transformacja cyfrowa w ochronie zdrowia postępuje coraz szybciej i w najbliższych latach korzyści zapewniane przez technologię staną się już oczywistością w tej branży, głównie w zakresie wygody, bezpieczeństwa i optymalizacji działania.
Digitalizacja tego obszaru jest istotna także w szerszej, społecznej perspektywie. Starzejące się społeczeństwo, które wymaga coraz większej opieki zdrowotnej, braki kadrowe personelu (średnio 2,4 lekarza na 1000 mieszkańców według raportu OECD, „Health at a Glance 2019”) i duże kolejki do specjalistów to ogromne wyzwania, również z perspektywy osób odpowiedzialnych za informatykę w branży medycznej. Kraje, które już wprowadziły cyfrowe rozwiązania, zwiększyły skuteczność systemu ochrony zdrowia, dlatego w Polsce implementowane są kolejne narzędzia technologiczne, które mają usprawnić jego działanie. Już teraz coraz powszechniej stosowane są telekonsultacje.
Coraz szybsza transformacja
System coraz bardziej się rozwija. Do tej pory, by pacjent mógł otrzymać skierowanie na wizytę lub badanie, musiał osobiście pojawić się w placówce, by je odebrać. Obecnie ten problem znika. „Aktualnie możemy odbyć teleporadę z lekarzem z drugiego końca Polski i otrzymać e-skierowanie np. na dalsze badania, które zrealizujemy już u siebie, w miejscu, gdzie mieszkamy” — mówi Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny, prezes LZLR-P, wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego i wiceprezes Polskiej Izby Informatyki Medycznej. „Korzystanie z teleporad ma teraz dla pacjentów większy sens i jest zdecydowanie wygodniejsze. Cyfryzacja postępuje” — dodaje.
E-skierowania to jeden z najlepszych przykładów skutecznej cyfryzacji. Pokazują, jak konsekwentnie rozwija się sektor ochrony zdrowia w Polsce. Pacjenci i lekarze mogą liczyć dzięki nim na kilka korzyści. „E-skierowanie likwiduje kolejki spowodowane tym, że pacjenci zapisują się do kilku placówek na podstawie jednego skierowania” — mówi Paweł Żuk, kardiolog, prezes zarządu Centrum Medyczno-Diagnostycznego. Po umówieniu wizyty lub badania e-skierowanie jest automatycznie przypisywane do placówki i nie będzie można go jednocześnie zarejestrować w innej.
To także łatwa możliwość śledzenia historii leczenia na Internetowym Koncie Pacjenta – w każdym momencie będzie można sprawdzić wystawione e-skierowania. „W jednym miejscu powstanie odpowiednia baza i historia, co znacznie ułatwi leczenie” — dodaje Paweł Żuk.
Cyfryzacja sektora ochrony zdrowia to znakomity przykład na to, jak w praktyce wygląda wykorzystanie technologii dla poprawienia życia obywateli. Za sprawą e-skierowań pacjenci nie muszą wracać do szpitala czy do lekarza z prośbą o poprawienie lub ponowne wystawienie skierowania z powodu braku wymaganych przez daną placówkę danych. E-skierowania są weryfikowane przez system komputerowy już na etapie ich wystawiania. Nie ma potrzeby ponownego sprawdzania poprawności takiego dokumentu. To znacząco upraszcza zarządzanie i uwalnia zasoby czasowe danej placówki. Nie muszą także umawiać się osobiście na wizytę u specjalisty i odwiedzać placówkę - wystarczy, że zadzwonią i podadzą 4-cyfrowy kod wraz z numerem PESEL.
Jak działają e-skierowania
Już teraz lekarze mogą wystawiać e-skierowania, korzystając ze swoich systemów gabinetowych. Producenci tych rozwiązań albo już opracowali, albo kończą przygotowywać odpowiednie aktualizacje. Stan gotowości dostawców IT jest monitorowany przez Centrum e-Zdrowia (CeZ) i dostępny na dedykowanej stronie (https://ezdrowie.gov.pl/portal/artykul/informacja-o-gotowosci-dostawcow-it-w-zakresie-e-skierowania)
Ponadto lekarz może wystawiać e-skierowanie przy pomocy bezpłatnej aplikacji gabinet.gov.pl, przygotowanej przez Ministerstwo Zdrowia. Odpowiednia instrukcja dostępna jest na kanale YouTube CeZ.
W placówkach, dla pracowników, konta zakładają administratorzy systemu. Z kolei właściciele indywidualnych praktyk lekarskich mogą sami aktywować swoje konto. Z aplikacji można korzystać na komputerze lub na urządzeniu mobilnym, a sama obsługa i wystawianie e-skierowań jest proste – zwłaszcza dla lekarzy wystawiających e-recepty.
E-skierowanie jest podpisywane elektronicznie, a konkretnie certyfikatem ZUS, Profilem Zaufanym, podpisem osobistym zawartym w e-dowodzie lub podpisem kwalifikowanym. Cały proces – od momentu wystawienia e-skierowania do wizyty czy badania – opiera się na systemie informatycznym i jest udokumentowany na serwerach CeZ. Lekarze mogą wystawiać e-skierowania również zdalnie, czyli po zbadaniu pacjenta podczas e-wizyty lub teleporady. System został przygotowany tak, aby użytkownicy mogli korzystać z niego intuicyjnie i aby przyspieszał i ułatwiał ich pracę.
Cyfryzacja staje się obligatoryjna
Od 8 stycznia 2021 r. wystawianie i realizacja e-skierowań staną się obowiązkowe. Jest to ważne dla lekarzy POZ i poradni specjalistycznych, ponieważ ułatwi proces kierowania i rejestrowania pacjentów na wizyty, ale zmniejszy też biurokratycznie obciążenia. „Nie trzeba będzie na przykład składować papieru, zniknie również dość błahy, ale częsty problem z odczytywaniem tego, co lekarz napisał na skierowaniu” — mówi Tomasz Zieliński.
Wszystkie rozwiązania cyfrowe skutecznie odciążają system ochrony zdrowia. Np. system e-recept pozwala na automatyczne wystawianie recept dla osób przewlekle chorych, bez potrzeby powtarzalnych wizyt u lekarza – zmniejsza to obłożenie w przychodniach, ponieważ aż 30 proc. kolejnych wizyt w gabinetach lekarskich umawianych jest tylko po to, aby odnowić posiadaną już receptę. Można też sprawdzić zdalnie, gdzie w najbliższej aptece są przepisane leki.
Dalsza cyfryzacja służby zdrowia jest koniecznością, a w najbliższych latach jej tempo będzie coraz szybsze. Technologia będzie w większym stopniu ułatwiać codzienną pracę placówek medycznych. To zaś przekłada się na najważniejszą korzyść: dzięki cyfrowym narzędziom lekarze zyskują więcej czasu na pracę z pacjentami.
Materiał pierwotnie opublikowany na https://www.computerworld.pl/news/Ochrona-zdrowia-cyfryzacja-przyspiesza,423875.html