Sejm 22 lipca przyjął przygotowaną przez rząd ustawę o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (ustawa nowelizująca) a 18 sierpnia nowelizację podpisał prezydent. Choć TFG zostanie formalnie uruchomiony po 14 dniach od publikacji nowych regulacji w Dzienniku Ustaw , to w praktyce zacznie działać po upływie trzech miesięcy od ogłoszenia ustawy. Niemniej oczekujące na wejście w życie przepisy już dzielą branżę, mimo że regulacje są efektem podjęcia przez ustawodawcę próby kompromisu, który satysfakcjonowałby zarówno większych, jak i mniejszych graczy na rynku usług turystycznych. Finalnie przepisy do końca nikogo nie zadowalają. Więcej na na temat przeczytasz na eDGP>>
– TFG nie został wyposażony w podmiotowość prawną. Będzie prowadzony w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i ma przybrać postać wyodrębnionego rachunku, na którym będą gromadzone środki ze składek przedsiębiorców – wyjaśnia adwokat Monika Pochopień-Mikołajczyk prowadząca własną kancelarię adwokacką. – Środki z TFG mają być przeznaczane w szczególności na pokrycie kosztów powrotu podróżnych do kraju, ale dopiero gdy środki finansowe pochodzące z innych zabezpieczeń finansowych okażą się niewystarczające – dodaje nasza rozmówczyni.
Na fundusz zrzucą się przedsiębiorcy odprowadzający do niego składkę. Najwięcej ci, którzy wysyłają turystów w niebezpieczne kierunki, gdyż wówczas ewentualne bankructwo touroperatora jest obarczone wysokim ryzykiem poniesienia szkód przez klientów.
A to nie koniec zmian. Obecnie trwają prace legislacyjne nad kompleksową przebudową systemu zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biur podróży stanowiącą efekt wdrażania do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2015/2302 z 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych (Dz.Urz. UE z 2015 r. L 326, s. 1).
ZA (Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki):
Po wprowadzeniu nowych przepisów usługi organizatorów turystyki staną się jedyną branżą w 100 proc. zabezpieczającą finansowo klientów.
PRZECIW (Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki):
Wprowadzenie TFG zakłada skrajnie nieprawdopodobne ryzyko związane z możliwością wystąpienia przypadków niewypłacalności biur podróży, generujące koszty obciążające ich klientów.